The beautiful south - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu The beautiful south - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu

The beautiful south

Blijf op de hoogte en volg Romano & Jolien

24 December 2015 | Nieuw Zeeland, Wanaka

16-12
We verlaten Kaikoura en rijden de kust af waar we zeehonden zien.
Na 3 uur rijden komen we aan in Christchurch, we nemen de bus naar de luchthaven waar vlakbij het autoverhuurbedrijf ligt. Enkele meters lopen en we komen bij het bedrijf aan genaamd Jucy rentals. Het is er erg druk.
Na een aantal papieren ingevuld te hebben krijgen we de auto. Snel inladen en de weg op.
Na ruim 3,5 uur rijden komen we aan in Fairlie waar we overnachten in een oud hotel uit de jaren 1900.
Fairley is een klein stadje waar niet zoveel te beleven is.
Helaas zijn wij schuldig voor het aanrijden van een eend.
Romano kon hem niet meer ontwijken, hij vloog met een harde klap tegen de autoruit. R.I.P Alfred Jodocus kwak :(
We hebben geen schade opgelopen.

17-12
Na een goede nachtrust en een ontbijt stappen we weer de auto in om de reis voort te zetten naar het plaatsje Wanaka.
Het regent in Fairlie wat alles een beetje somber maakt.
Het is een mooie rit, je ziet bruin/groene velden met paarse en roze bloemen wat wordt afgewisseld met in de verte het aanblik van hoge bergen met besneeuwde bergtoppen wat glinstert in de zon.
Na een half uurtje rijden komen we bij het meer van Tekapo aan. Hier zetten we de auto stil en stappen uit voor een lunch en een wandeling.
Het regent gelukkig niet meer. Achter de wolken schijnt de zon.
Lake Tekapo heeft een oppervlakte van 87 km2 en een lengte van 27km.
Fijn rotszand van de rivieren voedt het meer waardoor het meer een blauwgroene waas krijgt, achter het meer zijn reusachtige bergen met besneeuwde toppen te zien.
We stappen de auto weer in, het is een ongelooflijke mooie rit.
We komen onder andere langs de mount Cook, deze berg is maar liefst 3724m hoog en mag zich de hoogste berg van NZ noemen.
Omdat we nog een aantal uur moeten rijden besluiten we om een andere dag terug naar mount Cook national park te gaan.
We komen aan het eind van de middag in Wanaka aan, Wanaka ligt aan het Wanaka meer en is een populaire zomer en winterbestemming. Het is een snel groeiende stad.
Lake Wanaka is het op drie na grootste meer van NZ.
We hebben een leuk en goed verzorgd hostel met om de hoek een gratis parkeerterrein.
We checken in en krijgen een upgrade voor een mooie en vrij luxe driepersoonskamer (de tweepersoonskamers zijn bezet).
We besluiten om naar het meer Wanaka te lopen, het is heerlijk weer. Op het meer is het druk met zeilboten.
Voor $12,- pp hebben we een barbecue, wat niet slecht was voor een broodje hamburger, een worstje, salade en drankje naar keuze.

18-12
s'Morgens heeft Jolien een e-mail gestuurd naar de helpdesk van waarbenjij.nu, het blog werkt niet. We kunnen geen verslagen en foto's uploaden.
Al snel kreeg ik antwoord, er wordt momenteel aan dit probleem gewerkt. Even geduld dus.
Jolien kijkt naast zich en ziet Romano nog lekker slapen, het is de eerste dag sinds weken dat we om 09:00 uur nog in bed liggen!
Na een verlaat ontbijt gaan we naar de plaatselijke supermarkt om lunch te kopen en rijden daarna rond in de omgeving.
We hebben het meer Wahea en de oostkant van het meer Wanaka bezocht.
Het is een mooie en rustige omgeving. Die rust is trouwens heerlijk. De natuur is oogverblindend mooi.
We spraken mensen die in de omgeving wonen. Er is dit jaar veel sneeuw gevallen waardoor het een ideale periode is om de skiën. De plaatsen Wanaka en Queenstown zijn populaire trekpleisters voor de wintersport liefhebbers.
Wij twijfelen nog of dat wij willen gaan skiën.

19-12
Onze planning was om aan het eind van de ochtend naar het stadje Arrowtown te gaan, echter raakten we aan de praat met twee andere reizigers en werd het een aantal uur later dat we vertrokken.
Arrowtown ligt 1 uur rijden van Wanaka vandaan. We rijden door de bergen met veel uitkijkpunten waar we stoppen om van het uitzicht te genieten.
Arrowtown is een goudmijn stadje waar in 1862 goud is gevonden door een klein groepje mijnwerkers. Dit goud vonden ze in de Fox rivier.
Op de dag van vandaag zie je toeristen goud zoeken.
Arrowtown is een pittoresk stadje met een western uitstraling, ze hebben de stijl van de huizen en gebouwen aangehouden van het jaar 1800.
Het is een klein stadje met sfeervolle en sjieke winkeltjes.
We hebben een mooie wandeling gemaakt langs de Fox rivier.
Na het avondeten wat er goed uit zag maar niet te eten was, zijn we weer naar Wanaka gereden.
Het begon al te schemeren en er zijn veel konijnen en hazen in de berm te zien.
Romano mindere zijn vaart om zo voorzichtige mogelijk te rijden.
Op een gegeven moment schoten er twee konijntjes de weg op, omdat we de lampen aan hadden verblinden we deze diertjes en reden we 1 konijntje over. Dit was zo akelig! Romano kon hem niet meer ontwijken. R.I.P stampertje :(
Het is niet normaal hoeveel dode dieren je hier op de wegen ziet.
Ik hoop dat dit het laatste dier is wat wij aanrijden.

20-12
Vandaag besluiten we om naar Queenstown te rijden. Dit stadje ligt voorbij Arrowtown.
We zitten net op de snelweg totdat we twee lifters langs de weg zien staan. Wij rijden naar de vluchtstrook en vragen waar hun naartoe willen gaan. Toevallig gaan hun ook naar Queenstown. We nodigen hen uit om mee te rijden.
Het is een jong Deens stel. Het was een leuke en gezellige rit.
Aangekomen in Queenstown zetten we het jonge stel af in het centrum en wij rijden naar een informatie kantoor omdat wij contact willen opnemen met het autoverhuurbedrijf. Tijdens het rijden in de bergen merkte Romano dat de remmen niet goed werkten.
Een paar km buiten Queenstown ligt hetzelfde autoverhuurbedrijf waar wij de auto kunnen laten controleren.
We komen aan en er staat al een man op ons te wachten, hij controleert de remmen en de auto.
Gelukkig is er niks aan de hand. Er wordt ons uitgelegd dat wanneer je met een automaat in de bergen rijdt je naar de 2 of L moet schakelen (oftewel naar zijn 1e of 2e versnelling). Het komt vaak voor dat toeristen die geen automaat zijn gewend de remmen laten doorbranden wanneer ze in de bergen rijden.
Wij kunnen weer met een gerust hart terug naar het centrum van Queenstown en parkeren onze auto op een gratis parkeerterrein.
Queenstown is een drukke en gezellige stad. Heel populair en geliefd onder backpackers.
We hebben een poosje in een parkje gezeten waar muziek werd gemaakt en mensen aan yoga deden.
Nadat we rondgelopen hadden in het centrum besloten we om naar de gondola te gaan. We werden door de gondola naar boven gebracht wat circa 4 min duurde. Eenmaal boven zagen we de skyline van Queenstown.
Je hebt een ongelooflijk mooi uitzicht.
Na een Thaise maaltijd gingen we weer naar huis.
Op de terugweg hebben we gelukkig geen dieren geraakt.

22-12
Het is mooi weer en Jolien voelt zich weer een stuk beter (ik had namelijk de 21ste een migraine aanval en voelde mij de gehele dag niet goed).
We besluiten om naar mount Roy te rijden en willen de Roys track doen.
Na het ontbijt vertrekken we.
Het is 10min rijden naar het punt waar de track begint.
Mount Roy is 1578m hoog en de afstand naar de top is 8km.
Het is een zware en pittige klim, maar daarentegen is het uitzicht geweldig mooi.
We zijn een aantal keer goed buiten adem geweest en voelde onze hart in onze keel bonzen.
We hebben het gehaald en werden beloond met een prachtig uitzicht.
We keken over Lake Wanaka en de omgeving uit.
Het was ongelooflijk mooi! In de verte zag je besneeuwde bergen liggen, je zag helder blauw water en onderaan zag je geel/groene velden met cipres bomen. Een erg mooi contrast.
Totaal hebben we 16km afgelegd in 5,5 uur.
Eenmaal beneden waren we blij dat we de top hebben gehaald, het was wel even afzien.
Om 17:00u hebben we afgesproken met een Oostenrijks meisje voor een high tea. Ze had traditionele NZ cake gemaakt en wij verzorgden de thee. Er kwam ook een Japanse jongen aan de tafel zitten wat bevriend is met het Oostenrijkse meisje.
Het was erg gezellig en we zijn uitgenodigd om een keer in Oostenrijk langs te komen. Misschien dat we een keertje komen skiën, zal erg leuk zijn.
Na het avondeten besluiten we om de was in een plaatselijke wasserette te gaan doen. De wasmachines in het hostel zijn niet erg goed en je betaald ongeveer dezelfde prijs.
Vanavond gaan we vroeg naar bed want onze wekker gaat om 05:30u af.
Wat we gaan doen lees je in het volgende verslag.

Reisgroeten,

Ro&Jo

• 23 December 2015 - 13:42

Coby:

Wat een prachtige reis hebben jullie weer gemaakt, geweldig!
    Ik geniet elke keer samen met jullie mee hoor!
    Heel veel reisplezier nog enne..... uitkijken voor de lieve diertjes he?

Liefs, mama

• 23 December 2015 - 15:43

Nancy:

Mooi en leuk om te lezen!
    Veel reisplezier samen !

Enne succes met het overstekend wild hahaha ! Grapje :P !

Liefs!

• 24 December 2015 - 09:27

Angelo:

Prachtig om te lezen dat jullie deze reis maken!

Het is in NZ en AUS gebruikelijk om het "roadkill" mee te nemen en te consumeren.
    Ik heb nog wel een aantal recepten voor konijn, haas, ree, hert, en andere wildsoorten die jullie mogelijk nog gaan aanrijden.

Bij wens kan ik jullie deze wel op de mail zetten.
    Jullie moeten maar zo denken, wat de natuur (of in dit geval de auto) geeft aannemen want het leven in NZ en AUS koste muggen penge!

Groetjes uit het Veel te warme (voor de tijd van het jaar) kikkerlandje
    Angelo

• 24 December 2015 - 11:46

Magda:

Alweer een geweldig verslag een genot om te lezen.
    Heel veel plezier de laatste dagen in nieuw zeeland
    Fijne kerstdagen !!!!!!! Xxx