Roadtrip Australië chapter six - Reisverslag uit Callington, Verenigd Koninkrijk van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu Roadtrip Australië chapter six - Reisverslag uit Callington, Verenigd Koninkrijk van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu

Roadtrip Australië chapter six

Blijf op de hoogte en volg Romano & Jolien

31 Januari 2016 | Verenigd Koninkrijk, Callington

29 januari
Na een koude nacht staan we rond half tien op en gaan ontbijten, het ontbijt bestaat uit vers fruit en crackers met Australische pindakaas, na het ontbijt stappen we weer de auto in, we rijden weer richting de stad Mount Gambier, de stad van de grotten en de meren.
We willen de blue lake bezoeken, dit meer ligt net iets onder de stad en is twintig minuten rijden. Het is redelijk druk in de stad. Het is bewolkt en af en toe breekt de zon door.
Zoals iedere vrijdag is het R&B friday op de publieke radiozender.
We komen aan het begin van de middag bij het meer aan, het meer is azuur blauw.
Jaren geleden is de blue lake krater geëxplodeerd en het water is naar de oppervlakte gekomen, de krater is één van de jongste vulkanen in Australië. Vanuit het meer pompen ze ieder jaar 4000 miljoen liter voor de inwoners van Mount Gambier.
We wandelen om het meer heen, een wandeling van 4km waar we voortdurend uitzicht hebben over het mooie meer.
Rond drie uur stappen we weer de auto in en rijden verder door het binnenland.
We komen rond etenstijd in het boerendorpje Penola aan, we rijden naar het centrum en bereiden ons avondeten op één van de publieke barbecues in een parkje.
Tijdens het eten komt er een man met een jack russel hondje aangelopen en begint een gesprek met ons, de negenveertig jarige man heet Mick en woont 1 straat verderop. Hij nodigt ons uit om wat te komen drinken en bied ons een plek op zijn terrein en een douche aan, dit loyale gebaar kunnen we niet afslaan.
We lopen met hem mee en treffen een klein oud huisje aan, uit de jaren 80. Buiten bevind zich een badkamer en binnen is er een keuken, een woonkamer en 1 slaapkamer. Wanneer we het huis binnenstappen worden vrijwel direct onwel door de geuren wat op ons afkomt, het is donker en warm in het huis en het ruikt er muf en naar hond. Ik zie dat het er erg rommelig en ook erg smerig is.
We zijn opgelucht als we weer naar buiten lopen, wat een gore bedoeling zeg.
Mick woont sinds acht jaar alleen, is gescheiden en heeft twee kinderen, een meisje van 16 en een jongen van 12.
Ondertussen regent het, we wachten tot we de auto ophalen, we voeren een leuk gesprek, Mick verteld over zijn werk en over zijn kinderen, hij is erg trots op zijn kinderen en laat trots een foto van zijn kinderen zien.
Mick ontvangt nu zo'n drie jaar lang ieder jaar wel één tot vier backpackers, hij vind het leuk om nieuwe mensen te ontmoeten, hij ontvangt dan ook van vele backpackers die bij hem thuis zijn geweest kaarten vanuit hun woonplaats.
Wij zijn de eerste Nederlanders.
Naast Katie de jack russel loopt er ook een kat rond. De hond is erg aanhankelijk en heeft vrijwel direct een plaatsje op Jolien haar schoot bemachtigd.
Als het donker begint te worden besluiten we ons klaar te maken voor de nacht, we wensen Mick een goede nacht en lopen de tuin in waar onze campervan staat.

30 januari
Na een zeer koude nacht ontwaken we door het geluid van een radio.
Mick is al op en zit met zijn biertje en een sigaret buiten, de autoradio staat op hoog volume, we rekken ons uit. We hebben beide slecht geslapen.
We nemen een warme douche en ontbijten daarna in de tuin. Het weer is redelijk goed, 25 graden en zonnig.
Na het ontbijt nemen we afscheid en bedanken Mick voor zijn gastvrijheid, we vragen zijn adres en beloven een kaartje uit Nederland te sturen.
Voordat we vertrekken plukt Romano aan de overkant van de weg een aantal cherrytomaatjes.
We rijden naar de stad Naracoorte waar we de grotten willen bezoeken.
Aangekomen bij Naracoorte Caves National Park lopen we direct naar de informatiedesk waar we twee kaartjes (studenten) kopen voor de Victoria fossil Cave, we hebben nog een uurtje voordat de rondleiding begint en besluiten om wat te gaan drinken in het cafeetje.
Om kwart over twee begint de rondleiding en duurt zo'n 60min.
We lopen een grot in wat in 1894 is ontdekt en in 1897 toegankelijk was voor publiek, de temperatuur is continue 17 graden.
In deze grot hebben ze honderden fossielen en botten gevonden, de oudste fonts is een tand wat 420 duizend jaar oud is. Het was een interessante en leuke rondleiding.
Rond half vijf stappen we de auto weer in en rijden verder het binnenland in, naar een free campground.
We stoppen in een klein plaatsje genaamd Willalooka en zetten de auto stil op een grote parkeerplaats met openbare toiletten en maar liefst een douche! Dat is nog eens luxe.
We ontmoeten twee oudere vrouwen en zijn uitgenodigd om na het eten wat te komen drinken, ze hebben een grote campervan, het heeft meer wat weg van een bus. Jesus wat een groot en luxe ding.
We hebben een leuke avond, onder genot van een kopje thee en voor één van de dames een biertje voeren we een leuk gesprek.
Het is na twaalven als we naar bed gaan.

31 januari
Het regent en het is bewolkt. We nemen een uitgebreide warme douche en vertrekken rond twaalf uur.
Rond half vier komen we in Adelaide aan, de donkere wolken hebben plaats gemaakt voor de zon, ik zie op een elektronisch bord dat het 25 graden is, het voelt warmer aan.
Jolien gaat naar het informatie centrum en krijgt een hoop folders over Adelaide en de omgeving.
We rijden naar een supermarkt om een aantal boodschappen te doen.
We rijden naar een free campground, het zuiden van Australië is weer heel erg anders in vergelijking met de staten NSW en Victoria, ik vind het prachtig, al mijn zintuigen gaan open en ik bewonder het gele heuvelachtige landschap.
Om zes uur rijden we een klein plaatsje in genaamd Callington.
We stoppen vlakbij de plaatselijke voetbalclub.
Hier staan openbare toiletten, zijn barbecues, picknicktafels en er is een grote speeltuin.
Romano maakt de auto schoon, hij was wit meer zal ik maar zeggen. Het is erg stoffig hier.
De datum voor onze volgende bestemming is bevestigd! We vliegen op 26 maart naar Bangkok, we hebben de e-tickets per e-mail ontvangen en hebben goede vliegtijden.
Morgen is het alweer februari, het gaat allemaal heel erg snel.

Reisgroeten,

Ro&Jo