Roadtrip Australië chapter eleven - Reisverslag uit North Lismore, Australië van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu Roadtrip Australië chapter eleven - Reisverslag uit North Lismore, Australië van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu

Roadtrip Australië chapter eleven

Blijf op de hoogte en volg Romano & Jolien

14 Maart 2016 | Australië, North Lismore

5 maart
Terwijl iedereen nog op één oor ligt, verlaten wij in alle vroegte het kampeerterrein.
We zetten onze reis voort naar het plaatsje Taree, boven Sydney gelegen.
Het is mooi weer, we rijden door groene bergen met valleien en steken rivieren over.
Na 300km gereden te hebben komen we aan bij een rustplaats voor vrachtwagens en auto's.
Naast het tankstation liggen de fastfoodketens MacDonalds, KFC en Subway.
We eten voor als avondeten een tonijn met pesto salade met Albanees brood, dit was een goede aankoop bij de Aldi. Het brood is erg lekker en cheap.
We vallen in slaap met op de achtergrond de geluiden van de snelweg en van een koeler van een truck.

6 maart
Nog twintig dagen in Australië te gaan!
We staan vroeg op en maken gebruik van een warme douche, helaas is de vrouwendouche buiten gebruik, Jolien besluit om ook bij de heren te douchen.
We ontbijten in het ochtendzonnetje.
Met opgeladen telefoons stappen we weer fris en schoon de auto in.
We voeren de Navman in op Surfers Paradise, 500km rijden.
We rijden door de bergen waar de mist langzaam wegtrekt en de zon zich steeds meer laat zien.
We eten pistachenoten en genieten van de mooie rit.
We rijden de Pacific Coast route, dit is een populaire toeristische route tussen de twee grote steden Sydney en Brisbane en heeft een lengte heeft van 1000km.
Langs de Pacific Coast liggen paradijselijke stranden, natuurparken en kleine stadjes.
We stoppen eerder dan gepland, het is half zes geweest en Romano vind het wel welletjes geweest voor vandaag, we rijden naar een kampeerplaats.
We zitten 780km van Sydney en 140km van Brisbane vandaan.
We staan op een parkeerterrein met zo'n veertig andere reizigers en backpackers. Her en der staan er tentjes op het kleine grasveldje.
Er zijn toiletten, een speeltuin en informatieborden.
We eten voor als avondeten spaghetti met groente en worstjes, wat ook een goede aankoop bij de Aldi was, namelijk Duitse bockworsten.
Het is benauwd en vochtig, s'avonds vallen er kleine regenbuien.
We liggen in bed en we horen de regen op het dak tikken.

7 maart
We ontwaken vroeg en zijn tot onze ergernis een aantal muggenbulten rijker.
Romano belt een poosje met zijn vriend, hij is vader van een jongetje geworden.
Er staat een campervan wat om is gebouwd tot cafeetje op het parkeerterrein, Romano koopt hier een lekkere cappuccino.
Na het ontbijt rijden we naar het stadje Byron Bay wat in de staat New South Wales ligt.
Na twintig minuten rijden komen we in Byron Bay aan, een surfers stadje aan de kust. We brengen een bezoekje aan het informatie centrum, na veel informatie gekregen te hebben besluiten we om een wandelroute te gaan doen (tip van andere backpackers).
We wandelen langs het strand van Byron Bay, langs twee andere baaitjes en uiteindelijk komen we bij de vuurtoren aan, de Cape Byron lighthouse.
Op weg naar de vuurtoren hoort Jolien geritsel in de struiken, ik kijk opzij en zie een blue tongue lizard lopen, weer een nieuw dier gespot!
De klim naar boven was even opzien, niet vanwege het wandelpad maar vanwege de stikkende warmte, het is erg benauwd.
Iets verderop ligt een café en daar besteld Romano een gingerbiertje (typisch aussie, zonder alcohol) en twee bolletjes ijs.
Na de korte stop lopen we weer verder, via een andere route gaan we terug naar waar de auto staat.
Deze route leidt ons door het bos, terwijl we door het bos lopen voelen we de wind in onze rug en horen we de kust.
Als we weer bij de auto zijn besluiten we om terug naar het centrum te rijden, hier doen we inkopen bij de Aldi.
Na de supermarkt bezocht te hebben rijden we naar het strand, terwijl Romano een duik neemt leest Jolien een boek.
Het is een kleine baai met een mooi stukje strand, aan de rand van het strand staan grote palmbomen en struiken vol met felgekleurde bloemen.
Romano komt het water uit met de mededeling dat er drie maanden geleden een shark attack is geweest, een witte haai (the great white) van ongeveer drie meter heeft een zwemmer aangevallen.
Toen Romano dit verhaal hoorde wist hij niet hoe snel hij weg moest komen, zelf in het water ten hoogte van je knieën kan een haai je meesleuren. Geen fijne gedachten.
We verlaten aan het eind van de middag het strand en nemen een douche bij het toiletgebouw, een koude douche weliswaar.
We rijden naar een andere kampeerplaats, we staan net als de afgelopen nacht op een parkeerplaats aan de rand van de snelweg.
Hier zijn ook weer toiletten, een kleine speeltuin en staan picknicktafels. Het enige verschil is dat er hier gewaarschuwd wordt voor slangen.
Vanmorgen heeft Romano Jan (die we ontmoet hebben op Philip Island) gebeld om te zeggen dat we in de buurt zijn, Jan vond het leuk dat wij hem belde en we hebben afgesproken dat we morgen middag langskomen.
We eten een kliekje en besluiten om op tijd naar bed te gaan, morgen moeten we nog zo'n twee uur rijden voordat we bij Jan en Joke zijn.

8 maart
We worden wakker met regen, ondanks de regenbuien is het benauwd.
We voeren het adres van Jan en Joke in de navigatie, ze wonen in het stadje Logan wat dichtbij de stad Brisbane ligt.
Onderweg komen we langs attractieparken zoals Movie World.
Voordat we bij Jan en Joke aankomen kopen we bij een plaatselijke bakker een fruittaart.
Het is even zoeken welk huis het is en waar de voordeur zit, een deurbel ontbreekt, we besluiten om Jan te bellen.
We worden hartelijk ontvangen, we lopen eerst de voortuin in wat achter een hoge muur ligt.
De Australiërs zijn erg gesteld op hun privacy, aldus Jan.
Via de bestraatte voortuin lopen we het huis in, het is een ruime gelijkvloerse woning, het heeft vier slaapkamers, een hoekkeuken, een washok, een eetgedeelte en een woongedeelte, twee badkamers en een toilet.
Via de keuken loop je een overdekte veranda op wat even breed is als het huis, via een kleine trap loop je naar de tuin wat lager ligt geleden, waar veel planten en bloemen staan.
Ze hebben een mooi zwembad, daarnaast zijn ze zelfvoorzienend in water en stroom.
We nemen plaats op de veranda waar we wat drinken en later de taart wordt aangesneden.
Het is een gezellige middag, we praten over van alles en nog wat.
Vanaf de veranda kijk je over de tuin en daarachter heb je een mooi uitzicht over een vallei met in de verte een berg zichtbaar.
In de tuin vliegen vogels af en aan, de één is nog mooier dan de ander.
Rond etenstijd vraagt Joke of dat we blijven eten, we slaan dit aanbod niet af en eten een hapje chili con carne mee.
Na het avondeten nemen Jan en Joke ons mee naar een berg aan de rand van de stad Brisbane.
Aangekomen zien we Brisbane bij avond, een ongelooflijk mooi gezicht!
We kijken uit over de verlichte stad.
We zien onder andere de luchthaven van Brisbane, het centrum met de verlichte reuzenrat, de oudste brug van Brisbane die over de Brisbane rivier loopt.
Terwijl we uitkijken over de stad vliegt er een grote vleermuis over ons heen.

9 maart
Vandaag brengen we een bezoekje aan de Australien Zoo, de dierentuin van de meest bekendste Australiër namelijk Steve Irwin.
Na een douche en het ontbijt vertrekken we.
Het is anderhalf uur rijden.
We rijden over de Steve Irwin highway, de snelweg is naar hem vernoemd.
De krokodillen, alligators en slangen zijn door Steve gevangen.
Het is een grote dierentuin en ingedeeld in verschillende zones.
De zoutwaterkrokodil is wel het meest fascinerende dier en hoogtepunt van de dierentuin.
We zien verschillende live shows en spenderen er een hele dag.
Op één regenbuitje na is het droog en zonnig.
De dierentuin wordt na de dood van Steve gerund door zijn gezin (vrouw en twee kinderen) en staat er een heel team achter hen.
Bij de ingang staat een standbeeld van Steve met zijn gezin ter nagedachtenis.
In het crocmuseum hangen veel foto's van Steve, zijn vrouw en hun kinderen met krokodillen, alligators en slangen.
We aaien een koala, raken een slang aan en geven kangoeroes eten.
Het was een leuke dag.
Voordat we vertrekken laten we Jan weten hoe laat we er weer zijn, bij terugkomst eten we gezamenlijk macaroni.

10 maart
Jan en Joke nemen ons vandaag een dagje mee uit.
Met een gevulde koelbox zitten we om negen uur in de auto en rijden het binnenland van Queensland in.
Als eerste stoppen we bij de Hinze dam, deze dam is in 1976 gebouwd en voorziet de Gold Coast in Queensland van water.
De dam is tot drie keer gereconstrueerd.
We lopen een stukje over de dam en rijden daarna naar een picknickplaats in de buurt waar we een kop koffie en thee drinken.
We rijden verder het binnenland in en komen bij een natuurpark uit waar we een korte wandelroute doen, we lopen door het regenwoud naar een waterval en een grot.
In de grot leven glowworms en vleermuizen.
We zien het water met een snelle vaart de grot in stromen en het wemelt het er van de kleine bruine vleermuizen.
Het was een mooie wandelroute door een heel mooi stukje natuur.
Na de wandeling rijden we de staat New South Wales in, we rijden de grens over en zien direct dat NSW lager ligt dan Queensland.
We rijden wederom door een prachtig gebied, een groen en glooiend gebied waar bananenplantages, rietsuikerplantages, koffie en theeplantages liggen.
We passeren meerdere kleinere dorpjes totdat we in het stadje Murwillumbah aankomen, hier lunchen we in een parkje.
Na de lunch stappen we weer de auto in en rijden we naar de Gold Coast.
De Gold Coast is een toeristische trekpleister onder strand en luxurieuze gasten.
We stoppen bij Surfers Paradise waar we over het strand lopen en Jan en Joke op een ijsje trakteren.
Het is druk op het strand, de boulevard en in het centrum van Surfers Paradise.
Na de zonsondergang rijden we naar de spit.
Het was een erg gezellige en leuke dag geweest, we hebben de gehele dag mooi weer gehad en zijn rondgeleid door zeer goede gidsen.
Jan & Joke nogmaals bedankt voor deze dag!

Reisgroeten,

Ro&Jo

• 15 Maart 2016 - 09:11

Magda:

Het is toch bijna niet te geloven zitten jullie aan de andere kant van de wereld
    Gaan boodschappen doen bij de Aldi hihihi
    Daar ga ik ook zo , alleen hier om de hoek.
    Groetjes Magda