Perfume Pagoda - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu Perfume Pagoda - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu

Perfume Pagoda

Blijf op de hoogte en volg Romano & Jolien

28 April 2016 | Vietnam, Xóm Pho

27 april
Nederland viert Koningsdag en wij brengen een bezoekje aan de Perfume Pagoda.
De Perfume Pagoda is een boeddhistisch tempelcomplex op 60km van Hanoi vandaan.
We worden om acht uur s'morgens door een jonge vrouwelijke gids opgehaald, we zijn in totaal met elf personen.
Al snel rijden we in de file, er is een ongeluk gebeurt.
Er ligt aan de kant van de weg een vrachtwagen gekanteld, mannen zijn druk in de weer om de lading wat bestaat uit kaneelstokken van de weg te halen.
Tijdens de rit wordt het programma doorgenomen en verteld Hin (de gids) wat over Vietnam en laat hierbij verschillende foto's zien.
We maken onderweg één stop en komen aan het einde van de ochtend bij een pier aan.
Hier stappen we in een bootje waar een vrouwtje ons over de rivier voort peddelt, het is een mooie vaart van ongeveer één uur.
We stappen na de boottocht uit en lopen via trappen naar een tempelcomplex, we krijgen veel informatie en hebben ruime tijd om rond te lopen.
Het is een mooie boeddhistische tempel met veel versieringen.
We steken wierook aan en lopen rond.
Na de tempel gaan we lunchen, helaas is het begonnen met regenen.
Vanwege de regen is de weg naar de grot lastig lopend te bereiken, we kopen een kaartje en gaan doormiddel van een kabelbaan naar boven.
De grot ligt hoog gelegen en we hebben een mooi uitzicht vanuit de lift.
We moeten vervolgens nog een stukje lopen, de regen heeft het ons lastiger gemaakt want de stenen zijn gevaarlijk glad.
De grot is vernoemd naar de draak omdat de opening op een drakenbek lijkt.
We zien om de grot de vormen van een vrouwensculptuur, twee olifanten en twee Boeddha's.
We lopen via een stenen trap naar beneden, ze zeggen naar de hel omdat het zo donker en diep is.
Omhoog lopen we zogezegd naar de hemel omdat je de ingang van de grot ziet en naar boven loopt.
Veel mensen brengen offers en steken wierook aan.
Het is inmiddels gestopt met regenen en in plaats van dat we met de kabelbaan terug gaan, lopen we met nog een aantal mensen en de gids naar beneden.
Het is een flinke afdaling, lopen door een dorp waar ze van alles verkopen, van medicijnen tot levende schildpadden.
Als we weer bij de pier aankomen stappen we weer de boot.
We raken met een Vietnamees echtpaar aan de praat, de man spreekt goed Engels en geeft ons het adres van een hostel in de stad Dalat, deze stad ligt in het zuiden van Vietnam.
We wisselen nummers uit en kunnen altijd contact opnemen als we wat willen weten over Vietnam.
We komen weer bij de bus aan en rijden terug naar Hanoi.
We komen om half zeven aan en worden afgezet bij ons hostel.
In de bus bespreken we de planning voor de komende weken en besluiten om met de bus door Vietnam te gaan reizen.
In het hostel kopen we open bustickets, met deze tickets kunnen we in verschillende plaatsen uit en opstappen.
We geven het aantal plaatsen door waar we willen stoppen en betalen $65 pp, vanwege de Vietnamese vakantiedagen wat tot 10 mei duurt, zijn de prijzen hoger.
We kunnen zelf bepalen hoe lang we in een stad willen verblijven en moeten minimaal één dag van tevoren aan het busloket doorgeven welke datum we verder willen reizen.
Het ligt aan de afstanden of dat we overdag, s'avonds of s'nachts rijden.
Je kunt dit ook met de trein doen echter is dit wel veel duurder.
s'Avonds eten we op straat een Vietnamese maaltijd voor maar €1,50 pp.

28 april
Na een goede nachtrust eten we als ontbijt pannenkoeken met honing en banaan.
Na het ontbijt pakken we onze kleine backpacks in en nemen een douche.
Vanavond gaan we met de nachtbus naar Sapa, dit ligt in het noorden van Vietnam.
Omdat we twee dagen gaan wandelen laten we de grote backpacks in het hostel achter.
Het hostel biedt gratis bagageopslag aan en omdat we na Sapa weer terug keren naar dit hostel laten we dit met vertrouwen achter.
We moeten geld pinnen en lopen door de drukke straten van Hanoi.
Het oversteken blijft een onderneming.
Onderweg stoppen we bij boetiekjes en winkeltjes.
De Vietnamezen kunnen heel erg goed kleding maken, het is van dezelfde kwaliteit als wat je in de Nederlandse kledingrekken aantreft.
We besluiten om niks te kopen omdat de twee steden Hoi An en Dalat bekend staan om de kleermakers en kledingwinkels.
Nadat we geld hebben gepind gaan we in het park zitten, er waait een heerlijke koele wind.
Op een gegeven moment komen twee meisjes aangelopen en de oudste spreekt Jolien in het Engels aan en laat een kinderwoordenboek zien met afbeeldingen.
Ze wijst de afbeelding aan en zegt in het Engels wat het is.
Ik (Jolien) complimenteer haar omdat ze heel erg goed Engels spreekt.
Het oudste meisje is 11 jaar oud en haar zusje 6 jaar.
Ze doen ons denken aan Jolien haar twee nichtjes.
Romano speelt met de jongste terwijl ik met de oudste gesprekken voer en het boek doorneem.
Romano heeft veel bekijks omdat hij het jongste meisje in de lucht laat zweven en haar op zijn nek laat zitten.
Iedereen vind hem een sterke man.
Samen hebben ze de grootste pret en ze vind het niet zo leuk als haar moeder zegt dat ze naar huis gaan.
We nemen afscheid en kopen verderop een ijsje.
Het is vijf uur als we besluiten om terug naar het hostel te lopen.
Hier kijkt Romano voor een hotel in de stad waar we 1 mei naar toe gaan en zoekt vliegtickets naar Maleisië, ik typ het verslag onder genot van een kopje Vietnamese thee.
Het is al wat minder benauwd en ik ben benieuwd hoe de slaapbus is.
Romano heeft gister een lokale simkaart gekocht zodat hij overal bereikbaar is en als het nodig is binnenlandse telefoontjes kan plegen.
Onze indrukken van Sapa en wat wij hier meemaken lees je in het volgende verslag.

Reisgroeten,

Ro&Jo

• 29 April 2016 - 10:41

Magda:

Prachtig om zulke mooie tempels te zien en toch op best afgelegen gebieden.
    Super leuk dat jullie altijd weer iemand ontmoeten die weer goed advies geeft
    Goeie reis verder xxx

• 30 April 2016 - 17:39

Nancy:

Mooi verhaal weer, hihi. Jaloers op de tempels die jullie hebben mogen bewonderen hihi.
    Veel plezier de komende tijd xx