Ninh Binh & Tam Coc - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu Ninh Binh & Tam Coc - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu

Ninh Binh & Tam Coc

Blijf op de hoogte en volg Romano & Jolien

04 Mei 2016 | Vietnam, Ninh Bình

2 mei
We staan later op dan dat we gepland hadden, we zijn erg moe en besluiten om het vandaag rustig aan te doen.
We verblijven in een goed hotel en betalen 200.000 VND, dat is €8 per nacht.
De eigenaresse spreekt een aardig woordje Engels en vind het leuk om met ons gesprekken te voeren.
Ze is erg behulpzaam en heeft een schattig zoontje van veertien maanden.
We hebben een scooter voor de komende dagen gehuurd en betalen in totaal €10,-
Onze magen rammelen en we rijden via de hoofdweg naar de dichtstbijzijnde restaurantjes.
We gaan niet bij een fastfood restaurant eten waar menig toerist zit.
Wij rijden een zijstraatje in en zien een Vietnamees restaurantje, we nemen plaats op plastic stoeltjes en de fan boven onze hoofd wordt aangezet.
We bestellen rijst met groente, we bestellen doormiddel van gebaren want niemand spreekt Engels.
Na een aantal minuten staat er een groot bord met rijst voor onze neus, en dat voor maar €1,-
Na het verlate ontbijt rijden we verder.
We verkennen het centrum van Ninh Binh en brengen een bezoekje aan de citadel Hoa Lu, dit was in de 10e eeuw de hoofdstad van Vietnam. Later is de keizer naar Hanoi vertrokken en werd Hanoi de hoofdstad van Vietnam.
Het landschap is hier overweldigend mooi, een prachtige poort geeft je toegang tot verschillende tempels in oud-Vietnamese bouwstijl.
We bezoeken een mooie oude tempel.
Als je vanuit Hanoi naar Ninh Binh reist is het een wereld van verschil.
Het is hier heel erg rustig en er zijn nauwelijks toeristen.
We worden dan ook door een Engelse vrouw op een motor aangehouden, ze vraagt aan ons waar je goedkoop en goed kunt overnachten.
Ze is vanmorgen vanuit Laos vertrokken met der moter en verlangd naar een bed.
We raden haar ons hotel aan en rijden met haar er naartoe.
Ze bedankt ons vriendelijk en de hoteleigenaresse is blij verrast dat wij haar een nieuwe gast hebben bezorgd.
's Middags drinken we een smoothie bij een cafeetje en raken in gesprek met een Nederlands stel.
We rijden nog wat rond en als de zon is ondergegaan eten we aan de kant van de weg bij een Vietnamees wegrestaurantje.
We bestellen rijst met gebakken ei en groenten.
We krijgen een kopje bouillon en een bordje met vlees erbij geserveerd.
Het vlees heeft wat weg van rundervlees maar smaakt veel zoeter, we eten dan ook geit wat de specialiteit van deze streek is.
We betalen gezamenlijk nog geen €3,50 voor het lekkere avondeten.
De hoteleigenaresse heeft voor ons de busmaatschappij gebeld en doorgeven dat wij 4 mei verder willen reizen.
Je moet minimaal vierentwintig uur van tevoren de busmaatschappij contacteren over welke datum je weer verder gaat reizen.

3 mei
We staan vandaag op tijd op omdat we Tam Coc gaan bezoeken.
Na een stokbroodje met gebakken ei en een dragon fruit (is een heerlijke exotische fruitsoort wat je onder andere ook in Thailand krijgt), rijden we naar Tam Coc, het is nog geen half uurtje rijden en af en toe komt de zon door.
Het plaatsje Tam Coc is bekend vanwege dat je in een sampan (bootje) over Tam Coc kunt varen, dit is een riviertocht. Ook wel de Halong Bay op land genoemd.
Omdat wij een scooter hebben en de prijs voor een rondvaart €6,- pp bedraagt, besluiten wij om lekker rond te rijden.
Het is mooi om over deze rivier te varen, veel toeristen nemen dan ook plaats in een bootje waar de bevolking hen over de rivier roeit met de voeten.
Dit is een grappig gezicht.
Wij hebben geen spijt dat we het boottochtje over hebben geslagen, we kiezen ervoor om Tam Coc zelf te verkennen en rijden over onverharde wegen en door smalle steegjes, op deze manier komen we op mooie en uitgestorven plekken waar je overal het kalksteen gebergte ziet waar de streek om bekend staat.
We bezoeken een tempel en een grot wat iets hoger ligt gelegen, in de grot is het heerlijk koel en kijken uit over een stukje van de Tam Coc rivier.
Nadat we alles wel een beetje hebben gezien, rijden we terug naar het centrum van Ninh Binh.
Hier stoppen we voor een koud drankje in een Frans cafeetje.
We rijden aan het einde van de middag terug naar het hotel waar Romano een dutje doet, ik boek voor in Phong Nha en Hué hotelovernachtingen, morgenavond reizen we door naar Phong Nha en 6 mei naar Hué.
Omdat we vanavond de scooter in moeten leveren en de dichtstbijzijnde restaurants 4km verderop liggen, heeft de echtgenoot van de hoteleigenaresse aangeboden om voor ons te koken.
We zitten om zeven uur beneden en krijgen rijst, gestoomde groente, gebakken ei en gebakken kwarteleieren in bladerdeeg voorgeschoteld.
Het was allemaal heerlijk bereid en bedanken voor het avondeten.
We blijven tot s'avonds laat met het echtpaar praten en krijgen een stukje traditionele Vietnamese cake te eten, Romano zat zich al lekker te maken met de gedachten aan een stukje chocoladecake.
Maar deze cake is totaal anders dan wij gedacht hadden.
De cake is beroemd vanwege dat er een legende achter schuilt.
Het is oud Vietnamees verhaal wat gaat over een keizer die te oud was om het volk te dienen en een opvolger zocht. Hij hield een kookwedstrijd en wie hem kon verrassen met een heerlijk gerecht werd verkozen tot de nieuwe keizer van Vietnam. Er is een man geweest die een cake van rijst, bonen en vlees maakte en wikkelde in bananenbladeren.
Naast dat dit een machtig gerecht is had het ook iets spiritueels, de cake heeft met de hemel en aarde te maken.
Eerst proeft Romano een stukje gevolgd door Jolien.
Beide krijgen we het met moeite weg omdat het een aparte smaak heeft.
Het is erg leuk dat we kennis maken met de geschiedenis en cultuur van Vietnam.
Maar het smaakte voor geen meter haha.
Voordat we weer naar onze kamer gaan krijgen we onze kleding terug die voor ons is gewassen.
Na ons avontuur is Sapa hadden we best wat wasgoed, het hotel heeft geen wasservice maar nadat we hen gevraagd hadden of dat ze voor ons wilde wassen was dit geen probleem.
We pakken onze backpacks in en gaan morgenavond weer door naar de volgende bestemming en slapen in de bus.
We gaan de plaats Phong Nha bezoeken omdat het bekend staat om een grote grot.

Reisgroeten,

Ro&Jo

• 04 Mei 2016 - 22:59

Magda:

Geweldig lig dubbel om die prijzen als t lees hoop dat de geit lekker was zijn huid ligt nu bij mij op tafel hahahaha
    Leuk dat jullie telkens weer zulke lieve mensen ontmoeten.
    Goeie reis verder en jo bedankt voor de mooie foto's xxx

• 04 Mei 2016 - 23:09

Florence:

Oooh Phong Nha Ke Band is super super mooi !! Leuk dat jullie daar heen gaan !

Veel plezier ! Volgende keer een chocolade taart Romano haha ;)

• 04 Mei 2016 - 23:09

Florence :

Phong Nha Ke Bang *

• 05 Mei 2016 - 09:56

Fransje:

Jolien en romano ik ben niet gauw jaloers maar wat jullie meemaken zo intens en lekker op je gemakje op de boot op de scooter de mensen die jullie ontmoeten wat je ziet zo duidelijk opgeschreven we krijgen erbijna een beeld bij .Ik denk dat er van jullie kant ook geen spijt is van deze reis .En dan straks je ouders te ontmoeten in maleisie