Hué met zijn prachtige verboden paarse stad - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu Hué met zijn prachtige verboden paarse stad - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu

Hué met zijn prachtige verboden paarse stad

Blijf op de hoogte en volg Romano & Jolien

11 Mei 2016 | Vietnam, Hoi An

6 mei
's Morgens om vijf uur zitten we weer in de bus.
We zijn onderweg naar Hué, dit keer hebben we betere plaatsen en we slapen gedurende de rit.
Na vier uur rijden komen we bij het busstation in Hué aan.
Hué is een stadje in centraal Vietnam met belangrijke waarde voor Vietnam.
Het is een plek waar de geschiedenis van het land centraal staat.
We stappen uit en worden vrijwel direct overvallen door de warmte.
We vragen de weg naar ons guesthouse en lopen vervolgens in de brandende zon.
Onderweg vragen we nogmaals naar de weg en uiteindelijk komen we bij het guesthouse aan.
We kunnen pas om twaalf uur inchecken en laten onze tassen in de lobby achter.
We zoeken een cafeetje op en zitten enigszins gaar en vermoeid aan een ontbijt.
Na een poos gewacht te hebben kunnen we inchecken en nemen direct een douche.
We krijgen een plattegrond van de omgeving en lopen naar het centrum.
Onderweg stoppen we voor een lunch.
We lopen over een brug naar de andere kant van de stad, we bezoeken een locale markt en kopen wat fruit.
Even verderop ligt er een overdekt winkelcentrum waar we een kijkje nemen.
Het is het eerste winkelcentrum wat wij zien sinds dat we in Vietnam zijn.
We kopen een grote fles water (wat veel goedkoper is dan wat de plaatselijke winkeltjes aanbieden) en een tube tandpasta.
Terwijl we door de winkel lopen ziet Romano iets leuks, namelijk een fles shampoo met zijn naam erop!
Naast de shampoo is er ook aftershave en parfum van het merk Romano verkrijgbaar.
Wel grappig toch?
Even later zitten we buiten op een bankje als we worden aangesproken door een Vietnamese man, we raken aan de praat en hij nodigt ons uit om wat met hem te gaan drinken.
Wij vinden dit een leuk idee en lopen samen met de man genaamd Binh mee.
Binh bestelt Binh bier voor hem en Romano en twee locale gerechten.
We zijn omringd door locale mensen, wel zo leuk en anders dan met toeristen om je heen.
We eten aal met groente in een soort van soep en een salade van groente met varkensvlees.
Het smaakte goed, Binh drinkt het ene biertje na de andere.
Wat grappig is dat ze hier bier met ijs drinken, het bier wordt lauw geserveerd samen met een ton vol ijsblokjes.
Het is een gezellige avond.
We maken ook nog kennis met zijn vrouw en dochtertje van twee jaar oud.
Binh nodigt ons voor morgen uit voor een lunch bij hem thuis, we wisselen telefoonnummers uit en beloven contact op te nemen.
Het is rond middernacht als we terug naar het guesthouse lopen.

7 mei
Lieve Leony gefeliciteerd met je verjaardag!

Vandaag brengen we een bezoekje aan de Citadel oftewel de forbidden purple city.
De Verboden Paarse Stad is een kleine stad in de stad zelf. En was vroeger het privé terrein van de keizerlijke familie en was niet toegankelijk voor het gewone volk.
We kopen toegangskaartjes en betalen 150.000 VND p.p. wat omgerekend €6,- is.
Het is een mooie en warme dag.
Het is 35 graden maar voelt aan als 40 graden.
Je ziet de oude stadsmuur met daarachter een grote bunker liggen.
We lopen door een grote en prachtige poort en betreden de verbonden stad.
Het is vrij rustig en we besluiten om de tijd ervoor te nemen.
We kijken onze ogen uit, er staan huizen met kleine ronde dakpannen, kleurige poorten met tekeningen en beelden, gebouwen met goud beschilderde luiken en overal hangen lampionnen.
Alles is zeer rijk aan architectuur en geschiedenis.
Binnen de huizen hangen foto's en afbeeldingen van de keizerlijke familie en hun leven.
Er zijn mooie tuinen en vijvers aangelegd.
De tuinen staan vol met struiken en bloemen en in de vijvers zwemmen oranje, witte en zwartgevlekte koi karpers.
Het is er grandioos mooi en haast niet te bevatten dat dit een privé stad was voor een keizerlijke familie. Wat een macht en aanzien hadden die mensen in die tijd.
Door de oorlog is jammer genoeg een gedeelte van de stad beschadigd en op de dag van vandaag zijn ze nog druk bezig met restaureren.
Het is half twaalf als we worden gebeld door Binh met de vraag of dat we met hem mee gaan.
We vertellen hem dat we nog niet zijn uitgekeken in de Citadel en slaan zijn uitnodiging af.
Binh wenst nog een goede dag en wij vervolgen onze ontdekking door de stad in een stad.
Na ruim twee en half uur rond gelopen te hebben staan we weer 'buiten', we staan natuurlijk gewoon in een stad maar hebben de verboden stad verlaten.
We nemen een fietstaxi terug naar het centrum van Hué.
Het is een leuk maar volgens ons een vrij duur ritje.
Na het ritje mag Romano een stukje proberen te fietsen, dit is moeilijker dan hij had gedacht.
We gaan lunchen bij een klein en goed verborgen restaurantje, dit restaurant heeft Florence (nicht van Jolien) ons aanbevolen.
Bedankt nog voor de tip Floor! We hebben heerlijk geluncht voor een betaalbaar bedrag.
Na de lunch worden we aangehouden door een man die motortours aanbiedt van Hué naar Hoi An.
We krijgen foto's te zien en lezen recensies.
Het lijkt ons een gaaf avontuur om met een motor van Hué naar Hoi An te rijden echter hebben we al een busticket. Het zijn extra uitgaven en besluiten om dit niet te gaan doen.
We zien veel backpackers met een motor reizen, Vietnam is tamelijk vlak en de wegen zijn goed begaanbaar.
Het is jammer dat we voordat we naar Vietnam reisde hier niks over gelezen hebben, anders hadden wij dit zeker gedaan.

Reisgroeten,

Ro&Jo

• 11 Mei 2016 - 11:43

Magda:

Leuk om weer een verslag binnen te krijgen.
    Steeds weer nieuwe ervaringen en bijzonder heden die jullie tegen komen.
    Al vliegt de tijd voor jullie , voor mij kruipt t.
    De eerste helft zit erop ppffff GUN t jullie wel van harte.
    Nog heel veel reis plezier xxx

• 11 Mei 2016 - 19:38

Florence:

Super leuk dat jullie van het restaurantje hebben genoten !!:)
    Veel kijk plezier !
    Liefs uit Marseille