Theeplantages - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu Theeplantages - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu

Theeplantages

Blijf op de hoogte en volg Romano & Jolien

03 Juli 2016 | Maleisië, Tanah Rata

1 juli
Wijnand nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

We staan op het punt om te vertrekken als we door Raimond worden gebeld, we krijgen de mededeling dat we het appartement uit moeten omdat er een groep mensen onderweg is en overnachten in het appartement.
We balen hier wel een beetje van maar pakken gauw al onze spullen en kunnen dit bij het kantoortje van JZ achterlaten.
We waren van plan om een wandelroute van ruim twee uur te gaan doen en daarna de theeplantages te bezoeken, maar omdat we veel tijd hebben verloren door het telefoontje van Raimond, JZ te informeren en vragen voor een nieuw onderkomen en omdat de ochtend al voorbij is, besluiten we om alleen naar de theeplantages te gaan.
We lopen naar het busstation waar de taxi's staan en worden voor RM20 twee dorpen verder afgezet.
We stappen onderaan een heuvel uit en lopen naar de theeplantages, het is een lange wandeling, we lopen een heuvelachtig dal in waar de theeplantages liggen.
Je kunt er heel goed met de auto komen maar ons leek het veel leuker om er doorheen te lopen, dit was zeker geen verkeerde keuze.
De theeplantages zijn werkelijk fantastisch om te zien.
We lopen rechtstreeks naar de fabriek van Boh.
Vandaag de dag is BOH thee de nummer 1 thee in Maleisië en daarmee het bekendste merk. Het bedrijf produceert elk jaar 4 miljoen kilogram thee, wat gelijk staat aan 5,5 miljoen koppen per dag.
BOH is een familiebedrijf en bezit vier theeplantages in Maleisië, namelijk BOH, Sungei Palas en Fairlie in Cameron Highlands en Bukit Cheeding in de laagvlaktes in Selangor. In totaal heeft BOH 1200 hectare geplante theestruiken in bezit.
We wandelen door het museum en door de fabriek, hierna lopen we naar het restaurant en bestellen een pot thee en gebak.
We nemen op het terras plaats en genieten van de thee en het gebak en kijken uit over de theeplantages. We zien mensen in de plantages aan het werk, ze knippen de toppen van de struiken af.
We laten tot twee keer toe de theepot vullen en na onze laatste slok vertrekken we weer.
Het is heerlijk rustig en heerlijk weer.
We lopen terug naar het dorp waar wij verblijven, wat ruim 10km verderop ligt.
Onderweg worden we aangehouden door een taxi maar we slaan het verzoek af, het is lekker om te lopen.
De zon zakt en de temperatuur daalt, het was een zonnige en warme dag.
We komen na zessen aan in het dorp en voelen nu al de pijn in onze kuiten.
We halen onze spullen bij JZ op en lopen samen met JZ naar het hostel.
We betalen hier RM60 per nacht en hebben een privé kamer met badkamer.
We zetten onze backpacks in de kamer en worden direct belaagd door tientallen muggen, JZ regelt anti-muggen spray en sprayt de kamer vol.
We zijn niet echt te spreken over de kamer, het is ook erg gehorig en onderkomen.
Voordat we wat gaan eten vinden we een ander hostel, dit hostel is slechts 1 jaar oud en ziet er schoon en gezellig uit.
We mogen een standaard tweepersoonskamer op de tweede etage bekijken en besluiten om deze voor de volgende dag te boeken.
We betalen hier RM10 minder, hebben een simpel ontbijt en snelwerkend Wifi.
We gaan bij een Chinees restaurantje eten, we bestellen zoetzure kip met rijst en groente.
Tijdens ons avondmaal vergezeld JZ ons, ze heeft het niet druk.
We maken het niet laat en gaan met vermoeide benen naar bed.

2 juli
Tegen verbazing in zijn we vannacht niet gestoken, de spray heeft goed zijn werk gedaan.
We doen het vandaag lekker rustig aan, we staan laat op en checken bij het hostel in, hierna brengen we onze was naar een wasserette, wat we morgenmiddag weer kunnen ophalen.
We brunchen (ontbijt en lunch) bij een indiaans restaurantje, Jolien heeft heerlijke thosai, Romano naan met honing en banaan en we delen curry kip met cashewnoten en rijst. Het smaakte erg goed!
Hierna treffen we JZ weer en horen dat de bloem open is, om welke bloem het gaat vertel ik jullie in het volgende verslag meer over.
We drinken met JZ verse fruitjuice. I love it!
JZ is een lieve en spontane vrouw die veel heeft meegemaakt, ondanks alles blijft ze positief en werkt hard voor haar kinderen en om haar onafhankelijheid. Zeer inspirerend en bewonderenswaardig.
Aan het einde van de middag kopen we ons avondeten op de bazaar ramadan en lopen daarna naar een barbershop, Romano zijn haar is weer flink gegroeid en is nodig toe aan een knipbeurt.
Hij wordt geknipt en geschoren.
Dit is de eerste keer tijdens onze reis dat Romano tevreden is over zijn kapsel!!
Ik moet bekennen dat hij er weer tiptop uitziet.
We zijn uitgenodigd om met JZ, vrienden van JZ en haar jongste dochter wat te komen drinken. Het is erg gezellig.
We nemen afscheid en eten in het hostel, het hostel heeft een huiskamer met drie bankstellen en een grote flatscreen televisie.
Het eten smaakte goed en we hebben zin in morgen.
Nu lekker naar bed.

Reisgroeten,

Ro&Jo

• 06 Juli 2016 - 00:42

Magda:

Nou kinders jullie maken heel wat km.
    Ik ben erg benieuwd naar de bloem en ja ro t werd idd tijd voor een beurt in de barbershop
    Geniet van al t moois xxx