Malakka - Reisverslag uit Saint Paul’s Hill, Maleisië van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu Malakka - Reisverslag uit Saint Paul’s Hill, Maleisië van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu

Malakka

Blijf op de hoogte en volg Romano & Jolien

07 Juli 2016 | Maleisië, Saint Paul’s Hill

4 juli
Vandaag checken we uit, we hebben wederom weer een slechte nacht gehad door geluidsoverlast, de medewerkster van het hostel kon de oorzaak van het geluid niet vinden.
We mochten in een andere kamer liggen maar dat schoot niks op.
We vertrekken s'morgens met de bus naar KL.
Onderweg rijden we door de bergen, we laten Cameron Highlands achter ons.
Jolien wordt misselijk en moet overgeven, ik voel mij niet goed en heb veel geslapen tijdens de rit.
Bij aankomst in KL hebben we de aansluiting op de bus naar Malakka, wederom zitten we in een luxe bus.
's Middags om drie uur komen we in Malakka aan. Het voelt gelijk erg warm en benauwd aan.
We gaan met een taxi naar ons hotel.
We zitten in een prima hotel maar vanwege het einde van de ramadan en het nieuwjaar voor de moslims stijgen de prijzen. We betalen voor de eerste nacht RM50 en de dag erna RM120, we kunnen geen korting krijgen want het zijn de feestdagen. Echt belachelijk als je het ons vraagt!
We lopen in de omgeving rond en vinden een nieuw hotel. We betalen hier RM70 (€15) per nacht. Dit is nog een redelijke prijs en valt binnen ons budget.
's Avonds eten we bij de Geographer café, we hebben heerlijk gegeten en genoten van het live music optreden. De Jazz zangeres trad samen met haar vader op wat in de band speelde, ze had werkelijk een onwijs mooie stem.
Het is nog steeds klam en benauwd buiten.
We lopen terug naar het hotel en gaan lekker naar bed.

5 juli
We checken uit en lopen naar het andere hotel, dit ligt vlakbij.
Hierna lopen we naar de stad.
Malakka (Melaka in het Maleis) is de oudste stad in Maleisië. Het is een stad met veel historische gebouwen, wat veelal gebouwd is door de Nederlanders.
Op het plein staat het door Nederlanders gebouwde Stadthuys wat nog steeds aan doet als stadhuis.
Naast het stadhuis staat de Christ Church die door de Nederlanders in 1753 is gebouwd. De bouw duurde maar liefst 8 jaar.
Tegenover het plein staat er een molen, terwijl wij hier lopen voelt het hier erg Nederlands aan.
Er staan kitscherige versierde fietstaxi's, ieder heeft een eigen thema. Bijvoorbeeld Hello Kitty, Frozen, Minions en nog veel meer. Ze zijn s'avonds verlicht en sommige van hen hebben grote boxen geïnstalleerd en spelen muziek af.
We lopen door naar de St Francis Xavier's Church. Deze kerk is in 1856 gebouwd door Portugezen. De kerk is erg mooi van binnen.
Hierna lopen we door het oude centrum en zien veel bezienswaardigheden.
Onderweg kopen we een appeltje en sinaasappeltje voor de dorst.
We stoppen bij een Chinees theewinkeltje en kopen verse Jasmijn thee, de thee is afkomstig uit China en vacuüm verpakt en vrij goedkoop.
We krijgen de Jasmijn thee te ruiken, het ruikt erg goed, we love it! Voorlopig hebben we genoeg thee voor als we weer thuis zijn.
We zien veel mooie muurschilderingen en leuke boetiekjes.
Voor wat verkoeling (het is namelijk 40 graden) kopen we een yoghurt fruitijsje wat de vorm heeft van een ei.
En we eten nog meer want aan het einde van de middag koopt Romano een maïskolf wat is gebarbecued en gemarineerd. Dit recept is afkomstig van Taiwan en het smaakt erg goed.
We hebben gisteravond een tip gekregen om bij JT minimarkt een fiets te huren, we lopen naar de minimarkt toe en huren voor 1 dag twee fietsen en betalen slechts RM10 pp! In vergelijking met andere verhuurders is dit spotgoedkoop. De eigenaar is een aardige en spontane man.
We springen op de fiets en fietsen terug naar het hotel. Nadat we ons omgekleed hebben keren we terug naar het centrum om een hapje te eten.
Na het eten fietsen we nog wat rond. Op een gegeven moment stelt Romano voor om een kijkje te gaan nemen in de shoppingmall, hier stikt het namelijk van de malls.
Als we binnenlopen zijn vrijwel alle winkels dicht. Maar dan hoort Romano iets over de cinema.
Romano vraagt aan mij of dat ik het leuk vind om naar de bioscoop te gaan. Natuurlijk lijkt mij dat leuk!
We lopen naar de tweede verdieping en maken de keuze om naar The Legend Of Tarzan te gaan, wat over een paar minuten begint. Deze film is net uit en de trailer zag er goed uit.
We kopen een grote bak met karamelpopcorn en lopen naar zaal 9, waar de film draait.
Het is een best een stukje lopen.
We nemen plaats op een sofa helemaal achterin en als de film begint te draaien merken we dat er nog geen tien mensen in de zaal zitten.
De film wordt in het Engels afgespeeld maar is in het Maleisisch en Chinees ondertiteld.
Het is een leuke film, er zijn prachtige opnames gemaakt in de jungle van Congo.
Het is middernacht als we naar buiten lopen en terug naar het hotel fietsen.
Wat een heerlijke dag en avond hebben we weer gehad! Het meeste heb ik genoten van de spontane actie om naar de film te gaan!

6 juli
Vandaag viert het Maleisische volk feest. Het is het nieuwjaar voor de moslims.
De stad is overvol, de straten zijn bezaait met mensen en er is nauwelijks plaats in de restaurants en barretjes.
We fietsen nog wat rond en aan het einde van de middag leveren we de fiets weer in.
Malakka is een leuke en gezellige stad om een paar dagen te verblijven.
We gaan op 8 juli met de bus terug naar KL, hier gaan wij ons oriënteren voor Indonesië en van onze laatste dagen in Maleisië genieten.

Reisgroeten,

Ro&Jo

• 08 Juli 2016 - 00:10

Magda:

Haha op de fiets leuk zeg wat anders dan km lopen.
    Geniet lekker van de laatste dagen in Maleisië
    Tot de volgende keer groetjesssss