Lombok - Reisverslag uit Ketapang, Indonesië van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu Lombok - Reisverslag uit Ketapang, Indonesië van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu

Lombok

Blijf op de hoogte en volg Romano & Jolien

13 Juli 2016 | Indonesië, Ketapang

12 juli
Lombok wordt ook wel untouched Bali genoemd. Het eiland ligt ten oosten van Bali en is (nu nog) minder toeristisch dan het bekende buureiland.
De hoofdstad is Mataram en op een half uurtje rijden ligt het badplaatsje Kuta Lombok.
In Kuta verblijven wij de komende dagen.

Na een goede nacht ontwaken wij in het voor ons nog onbekende Lombok.
We verblijven in een homestay, voor Europese begrippen is dit een B&B.
We hebben een ruime kamer met een eigen badkamer.
We krijgen ons ontbijt wat bestaat uit een pannenkoek met banaan en een kopje thee geserveerd en nuttigen dit op het terras.
We beginnen de dag rustig.
De homestay wordt door een gezin gerund en het echtpaar heeft drie zoons, de jongste is twee jaar oud en echt een schattig kereltje!
Er zijn in totaal 6 kamers en we zijn niet de enige Nederlanders.
Na het ontbijt gaan we Kuta per scooter verkennen, die we bij het gezin hebben gehuurd.
De zon breekt door en ons motto voor vandaag geldt; go with the flow!
We rijden naar Kuta beach en gaan verderop bij een restaurantje lunchen, we zitten op de eerste verdieping en kijken uit over het strand en de zee.
Tijdens het rijden zien we veel lachende en zwaaiende kindertjes.
Het eiland is mooi groen.
De wegen zijn alleen niet al te best, je moet goed opletten en de gaten in het wegdek vermijden.
Op een gegeven moment parkeren we de scooter en lopen een heuvel op. Het is een groene heuvel waar je bovenaan een grandioos mooi uitzicht hebt over de zee, de witte stranden en de kraakheldere baaitjes.
Naast de mensen lopen er ook apen en ossen rond.
Op een gegeven moment heeft een lieve en speelse viervoeter Jolien gevonden en wijkt niet meer van onze zijde.
Hier zie je heel veel zwerfhonden lopen, er is een organisatie die zich om de zwerfhonden bekommeren. In de kliniek proberen ze zoveel mogelijk honden te behandelen en te steriliseren.
Deze zwerfhond volgt ons helemaal tot we weer bij de scooter zijn.
We worden een aantal keer gevraagd om met Indonesische mensen op de foto te gaan en maken uiteraard zelf ook foto's van het geweldige uitzicht.
Aan het einde van de middag rijden we langs verschillende villages en zien een man behendig in een palmboom klimmen, even later vallen er allemaal kokosnoten naar beneden. Ik doe dat hem niet na!
De plaatselijke bevolking wonen in verschillende dorpen en leven erg primitief.
In het centrum van Kuta en op Kuta beach lopen kinderen rond en verkopen handgemaakte armbandjes, naast de kinderen lopen er ook vrouwen die balanceren met een stapel sarongs op hun hoofd en verkopen de handgemaakte sarongs.
Het is moeilijk om nee te zeggen, maar omdat we dit niet nodig hebben blijven we volhouden.
s'Avonds eten we in een leuk en gezellig restaurantje, er is live music en goed eten. Wat wilt een mens nog meer?!
Ons avondmaal kost slechts €4,- en ik heb een nieuwe favoriet namelijk Gado Gado, dit is een heerlijk typisch Indisch gerecht van rijst met groente met pindasaus en kroepoek of gebakken tofu.
Na het eten rijden we terug naar de homestay.
De wifi werkt erg goed en na een douche, weliswaar een koude douche wat hier gewoonlijk is, kijken we een aflevering van het Nederlandse reisprogramma 3opreis.
De mensen zijn vriendelijk, het eten is heerlijk, de kinderen zijn vrolijk en spontaan en er heerst een positieve en rustige sfeer wat mij direct te pakken heeft.
Kortom ik moet toegeven dat Lombok maar 1 dag nodig had om mij in te pakken. Wij zijn verkocht en vinden het heerlijk hier!

Reisgroeten,

Ro&Jo

• 13 Juli 2016 - 16:55

Florenve:

Klinkt niet slecht die Gado Gado :)

• 13 Juli 2016 - 21:59

Magda:

Super dat t zo goed bevalt en ja idd de Indonesische keuken is erg lekker.
    Ro bestel volgende x pepperson (makreel)uit de oven heerlijk denk dan aan mij hihihi
    Heel veel plezier en geniet xxx