Vaarwel Borneo - Reisverslag uit Kampong Batu Perak, Maleisië van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu Vaarwel Borneo - Reisverslag uit Kampong Batu Perak, Maleisië van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu

Vaarwel Borneo

Blijf op de hoogte en volg Romano & Jolien

14 Juni 2016 | Maleisië, Kampong Batu Perak

12 juni
We worden door Sophri (medewerker van het hostel) bij het Bako nationaal park afgezet.
We kopen twee boottickets en stappen even later de boot in.
De boot vaart door de mangrove, het is heerlijk weer.
We komen bij een strand aan en lopen over de pier naar de ingang van het park.
We zien al direct wilde zwijnen lopen en kleine apen, die je spullen nauwlettend in de gaten houden.
We krijgen een plattegrond en moeten onze gegevens registreren.
We besluiten om twee wandelroutes te doen.
Voordat we van start gaan, lopen we eerst naar een grote boom waaronder een groep met toeristen zich hebben verzameld.
Als we aankomen zien we de Proboscis aap (de neusaap). Door de Maleisiërs wordt het ook wel de hollander genoemd.
Het zijn vrij grote apen en hebben een grote neus.
Twee apen springen van de ene naar de andere boom, ze kunnen vrij ver springen en maken een kabaal als ze in de andere boom terecht komen.
Romano praat met een gids en ik maak foto's, het is echt gaaf om ze in het wild te zien!
Als ze zijn verdwenen beginnen wij aan onze eerste wandeltrack, we lopen door het regenwoud en komen uiteindelijk bij de mangroves uit, hier spotten we ook neusapen, echter nadat ze ons hebben gezien, maken ze dat ze weg komen.
Als we terug lopen komen we een grote groep met Chinezen tegen, wat een herrie kunnen sommige mensen toch maken! Ze jagen zo alle beesten weg. Wij versnellen onze pas en halen ze in.
We lopen naar de pier en verdwijnen het regenwoud in, we lopen naar een klif.
Het is een pittige wandelroute.
De zon brand fel en de luchtvochtigheid is weer extreem hoog, we zijn nat van het zweet en moeten af en toe even op adem komen.
Na ruim anderhalf uur lopen worden we beloond met een grandioos mooi uitzicht, we staan op de klif en kijken uit over een baai met strand en daarachter het regenwoud. Hier komen we even bij.
In de verte zie ik bomen flink heen en weer schudden, ik zie apen in de bomen.
Na een korte pauze besluiten we om terug te lopen.
Als we weer bij de pier zijn, lopen we door naar het restaurant.
Ineens hoor ik achter mij, 'wauw kijk daar!' Ik draai mij om en zie een neusaap met een jong en een mannetjes neusaap over het pad lopen.
We maken foto's en er voegen meerdere mensen bij ons om de neusapen te aanschouwen.
Na de lunch hoort Romano dat er twee slangen zijn gespot en hij loopt snel met de camera naar de desbetreffende boom en struik. Even later horen we van een gids dat er een Slow Lorris is gespot! Oftewel een plompe lori.
Het is een half aapje en is bekend van de animatiefilm Madagascar, het heeft grote en zielig kijkende ogen en kleine handjes en voetjes.
Als de gids hem niet had aangewezen dan had ik dit prachtige diertje nooit gespot! Hij klampt zich stevig aan de boom vast en is donker getint.
Hij of zij beweegt zijn koppie en knippert met zijn ogen.
Echt heel bijzonder en schattig.
Helaas worden deze beestjes veel op de markt te koop aangeboden en als huisdier gehouden.
Hier is hij gelukkig veilig.
De slangen die wij hebben gespot zijn ook erg mooi, eentje is gifgroen van kleur en de andere is groter van formaat en is groen van kleur met een blauwe streep.
We hebben erg geluk vandaag met het spotten van wilde dieren.
De laatste boot vertrekt om drie uur, dit keer niet vanaf de pier maar vanaf het strand, het is eb dus we moeten door het lage en warme zeewater naar de boot lopen.
We ontmoeten twee Nederlanders, een moeder met haar dochter.
De boot houdt flink de vaart erin en na een korte boottocht komen we bij de pier aan.
We bellen Sophri en na vijftien minuten wachten komt hij aangereden.
De moeder met haar dochter rijden ook mee, anders moeten ze op de bus wachten en Sophri vind het geen probleem.
Als we de Nederlanders hebben afgezet lopen wij naar een bistro waar ze verrukkelijke huisgemaakte appel crumble verkopen, we kopen drie porties voor Sophri en zijn vrouw, om hun te bedanken wat ze allemaal voor ons doen.
Voordat we met zij vieren gaan eten nemen we een douche, heerlijk ik voel mij weer helemaal fris en schoon!
We eten weer heerlijke gerechten en de appel crumble met vanille ijs valt goed in de smaak.
Het was een heerlijke zondag!

13 juni
Nadat we de was bij een wasserette hebben gedaan, steken we in een bootje de rivier over om een bakkerij te bezoeken.
Bij de bakkerij verkopen ze de bekende Kek Lapis wat hier op Sarawak wordt gemaakt. Dit is een soort van spekkoek.
We proeven veel soorten kleine stukjes cake en maken een keuze welke het wordt.
Ik hoop dat mijn ouders het heerlijk zullen gaan vinden.
's Avonds worden we door Sophri en Rose mee uit eten genomen.
We eten seafood in het beste seafood restaurant van de stad.
We eten zeekomkommer soep, mosselkoek, garnalen, snapper bereid in een sweet chili saus, verschillende soorten gewokte groente en natuurlijk rijst.
Het was heerlijk, voornamelijk de vis.
Na het eten drinken we bij de waterfront een kop thee, wat speciaal is bereid en erg zoet smaakt.
Dit is niet echt mijn keuze maar het is erg vriendelijk dat ze ons dit laten proeven.
Als we terug bij het hostel zijn spelen we tot diep in de nacht kaart, het was erg gezellig.

14 juni
Onze laatste dag in Kuching!
We pakken onze backpacks weer in en kopen nog een appel crumble voor Rose.
' s Middags worden we door Sophri bij de luchthaven afgezet.
We bedanken hen voor het fijne verblijf, het eten, de gezelligheid en de gastvrijheid.
Straks zitten we in de lucht onderweg naar Penang.
We hebben een mooie en leuke tijd op Borneo gehad.
Nu op naar mijn ouders!

Reisgroeten,

Ro&Jo

• 14 Juni 2016 - 18:25

Florence :

Wooooh wat geweldig dat jullie al dire dieren hebben gezien! Vooral die lompe lori aaaaah
    Ik ben Heel erg nieuswgierig naar al jullie mooie fotos !
    Fijne reis , much love !

• 14 Juni 2016 - 22:52

Magda:

Nou wat een geweldig verslag ben erg benieuwd naar de foto's.
    Hoop dat jullie een super tijd zullen hebben met Leo en Coby , heel veel plezier samen
    Dikke knuffel xxx