Songkran & brutale apen - Reisverslag uit Ban Khlong Top, Thailand van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu Songkran & brutale apen - Reisverslag uit Ban Khlong Top, Thailand van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu

Songkran & brutale apen

Blijf op de hoogte en volg Romano & Jolien

15 April 2016 | Thailand, Ban Khlong Top

13 april
Het Thaise volk viert vandaag Songkran oftewel het Thaise nieuwjaar.
Songkran betekend letterlijk verplaatsen, de zon veranderd namelijk van positie.
Natuurlijk viert Thailand zoals de rest van de wereld het nieuwjaar op 1 januari echter blijft het een feestelijk gebruik om Songkran op 13 april te vieren.
Er wordt met water gegooid, je gezicht wordt met talkpoeder vol gesmeerd en iedereen spreekt een gelukwens uit.
Wij mogen dit vandaag voor de eerste keer meemaken en hebben ons erop voorbereid om zwemkleding aan te trekken en geen mobiele telefoons of andere elektronica wat niet tegen water kan bij ons te dragen.
Gister hebben we een waterpistool gekocht en met een gevulde waterpistool vertrekken we richting het noorden van het eiland.
We rijden de muziek en het natte wegdek tegemoet.
En dan passeren we de eerste mensen die aan de kant van de weg staan, hoppa we krijgen emmers gevuld met water over ons heen!
En dit gaat nog zo'n half uur door totdat we bij de pier in het noorden van het eiland zijn aangekomen, maar we moeten ook nog terug dus we krijgen weer vele hoeveelheden water over ons heen.
Het is niet alleen lauw water wat we over ons heen krijgen, er staan ook mensen met ijskoud water wat erg verkwikkend werkt.
Onze gezichten worden onder gesmeerd met talkpoeder en iedereen wenst elkaar een gelukkig nieuwjaar en een goede gezondheid toe.
De muziek staat hard, iedereen is vrolijk en niemand komt droog op zijn of haar bestemming aan.
Het is geweldig!
Het is verfrissend en de positiviteit die er heerst is erg aanstekelijk.
Als je Thailand wilt bezoeken dan is de maand april de perfecte maand, niet alleen vanwege het mooie weer maar ook voor het leuke en positieve Songkran festival.
In de grote steden zoals Bangkok en Chiang Mai wordt dit drie dagen lang gevierd.
Aan het einde van de middag keren we als verzopen katten terug naar het hotel, maar wat hebben we gelachen en ervan genoten!

14 april
Morgen moeten we de scooter weer inleveren dus we besluiten om een bezoekje te brengen aan het Mu Ko Lanta National park.
Ik trek de gordijnen open en zie weer een stralend blauwe lucht, de perfecte dag om erop uit te trekken.
De rit duurt zo'n dertig minuten, dit stukje eiland is veel groener en vruchtbaarder vergeleken met het noorden van het eiland.
Onderweg stoppen we bij een kraampje waar verschillende soorten fruit ligt uitgestalt, we kopen twee appels en een halve watermeloen.
Om het nationaal park binnen te komen moeten we 420Bath betalen (€12).
We rijden vervolgens een stuk door en komen bij een park uit, op de parkeerplaats laten we onze toegangskaartjes zien en zetten de scooter neer.
We lopen naar het strand en eten in de schaduw de watermeloen, hij is heerlijk zoet en sappig.
Hierna lopen we naar de oude en verroeste vuurtoren die op een heuvel aan de rand van een klif staat.
Het is een warme dag, op mijn rug loopt het zweet met straaltjes naar beneden.
We maken een wandelroute door het regenwoud.
We lopen op een stenen pad met trappen.
Het is echt even afzien, de traptreden zijn namelijk een halve tot soms wel één meter hoog.
Ik vraag mij af of dit een typische bouwstijl van de Thaise bevolking is want vijf jaar geleden liepen we op net zulke traptreden in Krabi.
Onderweg zien we vele soorten bomen die alleen in het regenwoud groeien, doormiddel van informatieborden worden we geïnformeerd over verschillende bomen en planten.
Na driekwartier lopen komen we weer bij de parkeerplaats uit.
Romano haalt zijn zwembroek uit de scooter en loopt daarna naar het strand om een duik te nemen.
Ik wandel nog wat rond.
Even later lopen we naar het restaurant en bestellen een drankje.
We nemen plaats aan een picknicktafel, tot onze grootste spijt.
Er komt op het eerste gezicht een klein schattig aapje op ons af gelopen en al snel komt er ook een grotere bij zitten.
Romano staat op om iets weg te gooien, op dit moment is het gedrag van de grotere aap veranderd, hij gedraagt zich vreemd en komt boos op mij af gelopen.
Ik schrik hiervan en spring achteruit, Romano komt terug maar de grotere aap is niet van plan om zijn territorium te delen.
Romano kan niet eens onze spullen pakken, zo gevaarlijk en dominant gedraagt het mannetjes aapje zich.
Er komen Thaise mensen aangelopen, één van hen gooit water naar de aap, dit heeft geen effect.
De aap gaat in de gevechtshouding staan, de Thaise schrikken hiervan en doen een stapje terug.
Een paar minuten later verlaat de aap van verveling de picknicktafel.
Wij pakken snel onze spullen en lopen naar de parkeerplaats.
Aangekomen bij de scooter zie ik voetafdrukken van een aap op het zadel staan.
We leggen onze spullen in de buddy als op dat moment een brutale aap naar onze scooter komt gelopen.
Deze is net zo dominant als de andere aap, hij onderzoekt onze scooter.
Romano is hiervan niet gediend en wilt hem wegjagen, oei oei dit gedrag duldde hij niet en hij springt gevaarlijk naar voren en laat zijn scherpe tanden zien.
Potverdikkie wat zijn dit hondsbrutale apen! Echt geen lieverdjes.
Gelukkig heeft de aap het al snel op een auto gemunt.
Wij riskeren onze tijd niet en racen weg.
Weg van het mooie natuurpark met de brutale en dominante apen.
Jaag alsjeblieft de apen niet op en daag ze niet uit.
De Apenheul is vele malen veiliger.

Reisgroeten,

Ro&Jo

• 14 April 2016 - 23:01

Magda:

Geweldig om met zulke temperatuur op zo 'n manier nieuw jaar te vieren.
    Wat een ervaring om zo oog in oog te staan met zulke dominante apen !!!!
    Ben echt benieuwd wat er nog allemaal op jullie pad komt.
    Blijf aub wel allert en voorzichtig xxx

• 16 April 2016 - 23:24

Jan Van Arkel:

Salut lieve Jolien en Romano,

Wat maken jullie gekke, leuke en interessante avonturen mee. Deze periode in jullie leven zullen jullie wel nooit vergeten. En fantastisch dat jullie steeds verslag doen van jullie avonturen zo ver weg van huis. Op die manier kunnen wij hier ook een beetje meegenieten. Geweldig dat alles ook lekker verloopt. Geniet er samen met volle teugen van maar doe wel voorzichtig he. Dikke zoenen vanuit Frankrijk.

Jan