Hoi An de stad van de lampionnen - Reisverslag uit Tư Nghĩa, Vietnam van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu Hoi An de stad van de lampionnen - Reisverslag uit Tư Nghĩa, Vietnam van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu

Hoi An de stad van de lampionnen

12 Mei 2016 | Vietnam, Tư Nghĩa

8 mei
Het is zeven uur in de ochtend als we in Hué uitchecken, na het ontbijt lopen we naar het busstation.
Jolien heeft de weg goed onthouden en loopt door straatjes en steekt drukke kruispunten over alsof ze er zelf woont.
Het is altijd verstandig om een dag van te voren naar de opstapplaats van waar de bussen vertrekken te lopen, zodat je op de dag van vertrek niet hoeft te zoeken en hierdoor in tijdsnood dreigt te komen.
De uitstap plaats en opstapplaats kunnen per stadje verschillen.
Na een paar minuten gewacht te hebben stappen we de bus in en rijden naar de volgende stad.
We hebben gelukkig weer goede plaatsen kunnen bemachtigen.
Na vier uur rijden komen we in Hoi An aan.
Hoi An is een kleinschalig en sfeervol plaatsje in centraal Vietnam.
Hoi An staat bekend om de vele kleermakers, boetiekjes vol met souvenirs en de satijnen en stoffen lampionnen.
Het is een geliefde uitvalsbasis voor backpackers.
We zijn redelijk moe van de afgelopen weken en besluiten om hier 5 dagen (4 nachten) te verblijven.
We overnachten in een homestay, het gezin bestaat uit een moeder met haar zoon en dochter van middelbare leeftijd.
De homestay ligt in een rustig zijstraatje en heeft een grote tuin, wat vol staat met bloemen, bomen en een groentetuin. De homestay heeft dan ook de toepasselijke naam Petunia Garden.
Onze kamer is vrij en na een douche lopen we naar het centrum.
We lunchen bij een Australisch cafeetje en eten een vers stokbroodje met ham, olijven en zongedroogde tomaten.
Na de lunch verkennen we de omgeving.
's Avonds eten we in het oude centrum, we eten kipsaté wat op de barbecue is klaar gemaakt.
In het oude centrum ligt de Japanse brug (erg beroemd in Hoi An) en straatjes vol met boetiekjes en daar tussenin staat een oud Vietnamees huis, voor de entree moet je betalen.
We lopen over een brug en langs de rivier die door Hoi An stroomt, om de seconde worden we aangehouden met de vraag of dat we een kaarsje omhuld door gekleurd papier willen kopen die je vervolgens op de rivier kan laten drijven.
De stad hangt vol met verlichte lampionnen in verschillende vormen, dit ziet er romantisch en sfeervol uit.
Wij zijn net als vele voorgangers een beetje verliefd geraakt op het sfeervolle en gezellige Hoi An, s'avonds is het echt super leuk.

9 mei
We worden wakker door het getjilp van de vogels.
We hebben goed geslapen, het is voor ons de eerste keer dat we geen harde bedden hebben, hier hebben ze heerlijk zachte bedden.
Daarnaast ruikt de kamer naar kaneel, ik weet niet waar het vandaan komt maar het ruikt erg lekker.
Na het ontbijt wat bestaat uit een vers stokbroodje met een gebakken ei stappen we op de scooter die we bij de homestay hebben gehuurd.
We rijden naar de Marble mountain, deze berg ligt in Da Nang op zo'n 30min rijden van Hoi An vandaan.
Da Nang ligt aan de kust en de berg staat bekend om zijn marmer.
We worden door een vrouwtje aangehouden en kunnen onze scooter bij haar winkeltje kwijt, hier hoeven we niks voor te betalen, natuurlijk weet je dat als je terugkomt dat je iets uit haar winkeltje moet kopen.
We zetten onze scooter neer en kopen twee kaartjes voor de Marble Mountain, we betalen voor twee kaartjes omgerekend €1,20.
Het is wederom weer een warme dag, de klim valt mee en tijdens de wandeling zien we grote marmeren beelden van bijvoorbeeld draken, monniken, vrouwen, Maria en een grote witte boeddha.
Naast de beelden zijn er meerdere pegoda's en staan er torentjes.
Boven op de berg heb je een mooi uitzicht over de stad en de zee.
Het is een mooie berg met in de rotsen en de traptreden marmersteen.
Voor de minder valide is er een kolossale zilveren lift gebouwd die je naar boven brengt.
Als we weer bij de scooter zijn worden we uiteraard gevraagd om wat te kopen, in het winkeltje worden marmeren beeldjes en sieraden verkocht.
We nemen vlug een kijkje en stappen daarna weer op de scooter, het vrouwtje stelt dit niet echt op prijs en zegt dat ze op onze scooter heeft gepast.
Wij vertellen haar dat we niet geïnteresseerd zijn en rijden weg.
We rijden naar het strand en maken een strandwandeling.
We zien vissers in de zee staan op zoek naar schelpen.
's Avonds eten we bij de homestay, er is speciaal voor een groep backpackers gekookt vanwege een bruiloft en wij zijn ook uitgenodigd.
We eten verrukkelijke tofu in tomatensaus (de beste tofu tot nu toe), rijst, noedels wat klaar is gemaakt volgens de specialiteit van deze streek, heerlijke en krokante fried springrolls en soep.
Het smaakte erg lekker!
We worden nog uitgenodigd om mee te feesten, we slaan de uitnodiging af en gaan nog eventjes naar het oude centrum en op tijd naar bed.

10 mei
We eten een heerlijke pannenkoek met banaan als ontbijt en gaan daarna samen met de dochter van de homestay naar de lampionnen fabriek van Hoi An, hier zien we hoe de lampionnen worden gemaakt, er hangen veel soorten exemplaren. Allemaal zijn ze even mooi.
We hebben een mooi exemplaar gekocht, het was de duurste want hij is met de hand beschilderd, maar het is een prachtige lampion met een mooie herinnering aan Vietnam.
Als we weer terug bij de homestay zijn huren we fietsen en fietsen rond in de omgeving van Hoi An.
Hoi An is niet al te groot en de wegen zijn vlak, het was leuk om weer te fietsen.
Aan het einde van de middag komen we de Braziliaanse jongen tegen die we in Hanoi hebben leren kennen, we spreken af om s'avonds een hapje gezamenlijk te eten.
Terug bij de homestay nemen we een douche en fietsen daarna naar het restaurant waar we hebben afgesproken.
We hebben een leuke en gezellige avond.

11 mei
Vandaag de dag zijn we al een half jaar aan het reizen.
We beginnen de dag met een berichtje van Kim (nicht van Romano) en worden verrast door een afbeelding van Kim en Romano als kind. Heel schattig!
Morgenavond verlaten we Hoi An en gaan met de slaapbus naar Nha Trang, een plaats aan de kust in het zuiden.

Ik sluit dit verslag af met (voor ons) een treurige mededeling.
We moeten helaas eerder dan gepland terugkeren naar Nederland, dit vanwege ons budget.
Bij nader inzien hadden wij te weinig budget.
Een begroting maken is altijd lastig en zeker met landen zoals Australië en Nieuw-Zeeland.
We mogen natuurlijk niet klagen en hebben al ongelooflijke mooie dingen meegemaakt en indrukwekkende verre landen bezocht.
We vliegen op 6 september van Denpasar (Bali) naar Hong Kong en 7 september van Hong Kong naar Amsterdam.
Het is drie maanden eerder dan gepland en we slaan Nepal over.
Na Vietnam gaan we naar Maleisië en daarna nog naar Indonesië.
Tussen Romano en mij zit het nog steeds goed en we gaan van onze laatste maanden onvergetelijke maanden maken.

• 12 Mei 2016 - 15:44

Florence:

Super leuk dat jullie een mooie lampioen meenemen!!
    Geniet van de laatste maanden,
    Zien We jullie eerder terug :)
    Bisous !

• 12 Mei 2016 - 15:44

Florence :

Euh lampion haha

• 12 Mei 2016 - 21:56

Schatjes t was weer een genot om dit verslag te lezen
    Hoop dat jullie zeker blijven genieten deze laatste maanden voor jullie natuurlijk erg jammer
    Om jullie reis eerder te beëindigen maar ik ben zo bij !!!!