Met z'n vieren in Langkawi - Reisverslag uit Kampong Batu Perak, Maleisië van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu Met z'n vieren in Langkawi - Reisverslag uit Kampong Batu Perak, Maleisië van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu

Met z'n vieren in Langkawi

Blijf op de hoogte en volg Romano & Jolien

23 Juni 2016 | Maleisië, Kampong Batu Perak

23 juni
Lieve Sophie van harte gefeliciteerd met jouw tiende verjaardag en heel veel plezier vanavond!

Eerst even terug naar 14 juni, na een goede vlucht landen wij op het eiland Penang.
Hier stonden Jolien haar ouders als verrassing op ons te wachten.
De privéchauffeur waarmee ze een rondreis door Maleisië hebben gemaakt heeft hen naar de luchthaven gebracht.
Als ik (Jolien) mijn moeder zie zitten, ren ik direct naar haar toe en omhels ik haar, na 7 maanden voelt dit zo fijn!
Mijn vader staat verderop en ook hem geef ik een grote omhelzing.
Super leuk dat ze hier zijn!
We lopen arm in arm naar de uitgang en rijden met de chauffeur en zijn vriendin naar een restaurant waar we een hapje eten.
Het lijkt net of ik ze gister nog heb gezien in plaats van 7 maanden geleden, het voelt zo vertrouwd en is weer van ouds.
Aan het einde van de avond zetten we eerst mijn ouders bij hun hotel af en wij slapen in hetzelfde hotel als de chauffeur, dit omdat we in het gereserveerde hostel niet meer konden inchecken omdat het te laat was maar gelukkig hadden we alsnog een slaapplek.

15 juni worden we door de chauffeur bij de pier afgezet en gaan s'middags met de boot naar het eiland Langkawi.
De boottocht duurt zo'n 2,5 uur en ik ben blij dat ik medicijnen tegen zeeziekte heb ingenomen.
De boot houdt flink de vaart erin en deint heen en weer op de hoge golven.
Er worden zakjes uitgedeeld en mijn moeder voelt zich helaas misselijk. Gelukkig heeft ze niet hoeven overgeven.
Wat is mijn moeder opgelucht als we uitstappen, de zon schijnt en we weten voor een goede prijs met een mini busje naar het hotel te gaan.
We zien direct het kolossale beeld van de bruine adelaar, dit is het symbool van Langkawi.
Na een korte rit komen we bij het hotel aan, we zitten in de toeristische plaats Pantai Cenang.
Het hotel ligt op steenworp afstand van het strand en heeft een buitenzwembad en wellness faciliteiten.
Onze kamers zitten naast elkaar en doormiddel van een tussendeur kunnen we naar elkaar toe lopen.
We hebben uitzicht over de straat met daarachter het strand en de zee.
Het enige nadeel is dat er overal wordt gebouwd, hijskranen en graafmachines zijn dag en nacht aan het werk.
We hebben zachte en grote bedden en een heerlijke regendouche.
Ook is er een minibar en een flatscreen tv aanwezig.
Er liggen veel soorten restaurantjes en souvenirs winkeltjes verspreid door het centrum.
Als er niet overal werd gebouwd oogde het nog gezelliger.
Ik lees lieve berichten en krijg mooie kaarten van mijn goede vriendin en mijn nichtjes en maak een mooi cadeau van mijn schoonmoeder open, dit heeft mijn moeder voor mij meegenomen.
Nog heel erg bedankt hiervoor lieve mensen! Dit doet mij erg goed.

Dag één, we huren twee scooters voor vier dagen en rijden direct naar het Eagle square waar de adelaar staat en bezoeken daarna de Lucky Boeddha tempel.
Hier staan verschillende soorten boeddha's, waarvan één is uitgehakt uit een rots.
De favoriete Boeddha van mijn moeder staat er ook tussen, namelijk de lachende Boeddha.
Het eiland is mooi groen en onderweg zien we regelmatig apen zitten.
We rijden langs rijstvelden en onderweg maak ik foto's.
Het rijden gaat goed en we genieten van de mooie rit.
's Avonds eten we bij een indiaans restaurant en smullen van de gerechten.

Dag twee, we rijden naar de mangrove.
De mangrove staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het gebied is jaren geleden een beschermd gebied geworden en daarbij ook de adelaars die in dit gebied wonen.
Lang betekend in het Maleis adelaar en kawi betekend rots, de naam is erg toepasselijk.
Het wemelt hier namelijk van de aderlaars.
We boeken een boottrip en bezoeken een grot met vleermuizen, voeren en zien de Langkawi adelaar (middelgrote bruine adelaar) en de zeearend (grote wit met grijze arend), we zien het vaste land van Thailand liggen en bezoeken een viskwekerij waar je ook seafood kunt eten.
Hier hadden ze ook een heel speciale vis. Deze vis is uniek door zijn manier van jagen. Hij spuit namelijk een straaltje water om zijn prooi bijvoorbeeld een libelle of vlieg van een tak af te schieten.
Om te ervaren hoe precies deze water schieter is legden we onze vinger op de rand van een balk en van circa 50cm schoot de vis met een harde staal water tegen onze vinger. Heel uniek en grappig!
Mijn vader vond de adelaars geweldig om te zien.
Op de terugweg worden we getroffen door een plaatselijke regenbui, we komen natgeregend bij het hotel weer aan. Waar een warme douche je dan extra goed doet.
's Avonds eten we heerlijke kipsaté met pindasaus, het was smullen!
De rest van de avond brengen we gezellig door op de kamer en spelen een potje kaart.

Dag drie trekken we er weer op uit en rijden naar het zwarte zandstrand, het was even zoeken maar na onderweg de weg te vragen weten we het strand te vinden.
Het is heerlijk weer.
Grote delen van het zandstrand is gitzwart wat een apart gezicht is.
Romano neemt een duik, maar is er ook snel weer uit na een beet van vermoedelijk een kwal,
moeder Coby gaat lekker op het strand liggen en vader Leo en Jolien gaan het strand verkennen.
We vinden mooie schelpen, zien veel soorten vlinders en zien een adelaar vliegen.
Her en der liggen immens grote keien op het strand en in de zee die vol zitten met grote krabben.
Wat dan wel weer een bedroefd gezicht is, is het aangespoelde afval. Het strand ligt bezaait met plastic flessen, autobanden, slippers, wrakhout en nog veel meer troep.
Aan het einde van de middag rijden we terug naar het hotel, we hebben wederom weer een geweldig mooie dag gehad.

Dag vier, het is vaderdag en een mooie zonnige dag.
We stappen weer op de scooter en rijden naar de Cable Car.
De Panorama Langkawi Cable Car is een kabelbaan van 2,2 kilometer en vertrekt vanuit Oriental Village aan de noordwestzijde van het eiland Langkawi. Na het vertrek stijg je direct een paar honderd meter (42 graden) langs de Matahari wand, een steile bergklif.
In 15 minuten kom je aan op de top van Mount Machinchang.
Mijn moeder besluit om niet mee naar boven te gaan.
We gaan met z'n drieën en zitten met nog drie andere mensen in de gondel.
We komen bij het eerste station aan waar we uitstappen, we staan nog niet op de top maar worden nu al verrast met het mooie uitzicht.
We gaan verder met de gondel naar boven, naar de top.
Het uitzicht is adembenemend mooi! En er staat een heerlijke koel briesje.
We staan op meer dan 700 meter hoogte en zien onder andere verschillende eilandjes liggen.
Het is helder weer waardoor we ver zicht hebben.
We hebben een verrekijker gehuurd en maken veel foto's.
Omdat mijn moeder beneden op ons staat te wachten besluiten we na ruim 1 uur terug te keren, dit keer zitten met z'n drieën in de gondel.
De gondel gaat met een vaart naar beneden.
We kopen een koel drankje en stappen de scooter weer op.
Onderweg stoppen we nog bij een mooi strand.
's Avonds is het centrum een stuk gezelliger.
Maar vanwege de ramadan is het vrij rustig, de islamitische restaurantjes en shops sluiten tijdens hun avondmaal en de avondmarkten vinden tijdens deze maand ook niet plaats.

Dag vier, omdat we vanmiddag de scooter weer in moeten leveren blijven we in de buurt van het centrum.
We bezoeken twee shoppingcentra's waar we door heen struinen en kopen alvast twee boottickets voor de overtocht naar Penang.
Hier in Langkawi kun je duty free shoppen, op chocolade, drank, parfum en sigaretten.
Na het inleveren van de sleutels lopen we naar het strand.
Mijn vader en ik wandelen over het strand terwijl mijn moeder en Romano op een strandlaken liggen te relaxen.
Wij vinden mooie schelpen en zijn bijna twee uur weg geweest.
In de namiddag trekt de zee zich een stuk terug waardoor je verder het strand op kunt lopen.

De laatste dagen brengen we door op het strand, we boffen met het weer.
We relaxen op strandbedjes en zwemmen in het lekkere lauw warme zeewater. Het is erg zonnig.
Op het water is het druk met jetski's, bananenboten en parasailers.
Over het algemeen hebben we goed weer gehad, het regenseizoen breekt nu hier aan en er valt bijna iedere avond of in de namiddag een regenbui.
We genieten van het samen zijn en hebben in de afgelopen week veel bijgepraat onder genot van een stukje ontbijtkoek, een beschuitje met jam en een dropje.
Het is erg bijzonder dat mijn ouders ons op zijn komen zoeken en ik ben hen daar dan ook erg dankbaar voor.

Vandaag moest ik weer afscheid nemen, dit viel mij zwaarder dan gedacht.
De week is voorbij gevolgen en het voelde zo vertrouwd en goed aan, dat ik nu ook wel naar de hereniging met de rest van onze familie en vrienden uitkijk.
Mijn ouders vliegen terug naar KL en wij gaan vanmiddag met de boot terug naar Penang waar we de komende dagen nog zullen verblijven.
Op 11 juli vliegen wij naar Indonesië, onze laatste bestemming van deze reis.

Mam en pap ik wil jullie nogmaals bedanken voor de afgelopen week, de tijd die we met elkaar hebben doorgebracht, de gesprekken, het lachen met elkaar, het verblijf en de mooie avonturen.
Het was geweldig!
Ik mis jullie nu al maar wij ga nog eventjes door met reizen.
Tot 7 september!!
Ik houd van jullie!

Reisgroeten,

Ro&Jo

  • 23 Juni 2016 - 13:52

    Magda:

    Wat een geweldig verslag super dat jullie het zo fijn hebben gehad samen!!!!
    Ben wel ontzettend blij dat vanaf nu te aftellen vaart gaat maken , begin steeds meer kraaienpootjes
    Te krijgen haha
    Heel veel plezier in Indonesië. Groetjes Magda xxx

  • 23 Juni 2016 - 18:20

    Jan Van Arkel:

    Geweldig dat jullie samen zo hebben genoten. Ik denk dat dit jullie allemaal heel erg goed heeft gedaan. En ja, als het gezellig is en je het naar het zin hebt, vliegt de tijd! Maar wat rest is een onuitwisbare en dierbare herinnering. Nog heel veel (reis)plesier toegewenst. Dikke zoenen van ons allemaal uit een nu wel heel erg warm zuid-Frankrijk.

  • 24 Juni 2016 - 03:51

    Nancy :

    Wat mooi om dit mee te mogen maken samen met je ouders! Dit is een herinnering om nooit te vergeten. Leuke dingen gedaan !
    Ik wens jullie nog heel veel plezier en doe voorzichtig :)

    Lieve groetjes van Nancy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romano & Jolien

Wil de wereld rond reizen met mijn geliefde Jolien Schuilenburg.

Actief sinds 27 Maart 2015
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 33382

Voorgaande reizen:

11 November 2015 - 10 November 2016

Droomreis

Landen bezocht: