Cameron Highlands - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu Cameron Highlands - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu

Cameron Highlands

03 Juli 2016 | Maleisië, Tanah Rata

29 juni
We worden om kwart voor acht door een mini busje opgehaald, het busje zit tjokvol met backpackers. Onze backpacks passen nog maar net in de achterbak en we vertrekken naar het busstation. Hier staat een grote bus op ons te wachten.
Als we instappen staan we versteld van de luxe bus, de stoelen zijn twee keer zo breed dan in een reguliere bus en hebben een beensteun.
Onderweg maken we 1 stop. We zien weinig van de omgeving want we liggen veel te slapen.
In zo'n comfortabele bus kan ik met moeite mijn ogen open houden.
Onderweg wordt Romano door Raimond gebeld, we krijgen de locatie en de naam van het toeristenbureau van een kennis van hem waar we terecht kunnen. De kennis (vrouw) heeft de roepnaam JZ.
's Middags om een uur of één komen we in Cameron Highlands aan.
Het is heerlijk weer, de zon schijnt en er waait een koel briesje, een zeer aangename verandering na het reizen in de hitte in de afgelopen maanden.
Cameron Highlands ligt op ongeveer 1500 meter boven zeeniveau en bestaat uit 7 dorpjes, wij zitten in het dorp Tanah Rata.
Vanwege het gunstige klimaat is de regio uitermate geschikt voor het verbouwen van thee. Vandaag de dag is Cameron Highlands hét theegebied van het land.
Je kunt er verschillende theeplantages, aardbeienplantages, bloementuinen en vlindertuinen bezoeken maar ook mooie wandeltochten door de omgeving maken.
We lopen een paar honderd meter en zien het kleine toeristenbureau liggen genaamd Hill Top, JZ wordt geroepen en we maken kennis met elkaar.
Ik vertel dat ik de dochter ben van Leo en Coby en we lopen naar het appartement waar we tegen betaling kunnen verblijven.
Raimond verblijft hier als hij toeristen rondleidt in de Cameron Highlands, op dit moment is hij er niet.
We lopen naar een appartementencomplex, slechts 5 minuten van het centrum vandaan.
Het complex ziet er vervallen en oud uit maar als we op de derde verdieping het appartement binnen stappen staan we versteld van de ruimte.
Het is een vierkamer appartement en ziet er schoon en redelijk goed onderhouden uit.
We lopen rond en kiezen de grootste slaapkamer. Er zijn drie badkamers en alles is aanwezig wat je maar nodig hebt.
Behalve handdoeken, maar deze hebben we zelf bij ons.
Er is ook geen wifi maar we kunnen gebruik maken van het internet bij het reisbureau van
JZ
Nadat we onze spullen hebben neergezet en ons hebben opgefrist, lopen we terug naar JZ. We krijgen informatie en een plattegrond van de omgeving.
We boeken het appartement voor 3 nachten, voor slechts RM40 (€9) per nacht! Niet slecht!
We doen boodschappen bij een plaatselijke buurtsupermarkt en een fruitwinkel en lopen daarna de bazaar ramadan over, hier kopen we ons avondeten. We kopen verschillende gerechten voor slechts RM20.
Als we terug in het appartement zijn is het al avond en gaan eten.
's Avonds kijken we dierendocumentaires op Nat Geo Wild, nadat Jolien kaarsjes aan heeft aangestoken en thee heeft gezet voelt het huiselijk aan.
Weer wat anders dan een hostel.

30 juni
De vogels fluiten en na een koude nacht staan we op, komende nacht maar een extra deken erop.
Na het ontbijt vertrekken we om een wandelroute te gaan doen, we komen JZ nog tegen en vragen waar de wandelroute die wij willen gaan doen begint.
Nadat we de weg weten lopen we verder, tijdens het lopen komt de zon door en daarmee stijgt de temperatuur.
We lopen door het bos naar de Parit Falls, het is een kleine maar krachtige waterval, we zien veel soorten vlinders.
Hierna lopen we naar het volgende dorp genaamd Brinchang, wat 4km van het dorp waar wij verblijven vandaan ligt.
Onderweg stoppen we bij een aardbeienboerderij en kopen een bakje verse aardbeien, ze smaken lekker zoet.
Als we bij het dorp zijn lopen we 2km verder om de Sam Poh tempel te bezoeken, het is een grote en nieuwe Chinese tempel.
Als we de tempel hebben gezien lopen we terug naar het dorp Brinchang voor een lunch.
Na een lekkere locale lunch lopen we terug naar het appartement. Nog ruim 5km lopen.
We maken nog een praatje met JZ en lopen daarna over de bazaar ramadan.
We hebben weer heerlijke gerechten waaronder sticky rice wat in bamboe is klaar gemaakt, super lekker.
Als we weer in het appartement zijn zien we dat we allebei verbrand zijn, verraderlijk zonnetje hier.
Na een wandeling van ruim 14km liggen we s'avonds lekker lui op de bank tv te kijken.
We maken het niet te laat want morgen gaan we een zwaardere wandeltocht doen.

• 06 Juli 2016 - 00:32

Hahahaha jullie zijn echt de vrolijke tippelaars
    Groetjes van ons alle xxx