Roadtrip Australië chapter seven - Reisverslag uit West Beach, Verenigde Staten van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu Roadtrip Australië chapter seven - Reisverslag uit West Beach, Verenigde Staten van Romano & Jolien - WaarBenJij.nu

Roadtrip Australië chapter seven

05 Februari 2016 | Verenigde Staten, West Beach

1 februari
Na een goede nachtrust ontwaken we door de warmte. Het zonnetje schijnt, we hebben vanmorgen een route voor de komende dagen uitgestippeld.
We blijven in de Adelaide Hills, wat bekend staat als dé wijnstreek.
'I have the time of my life' galmt uit de speakers wat erg toepasselijk is, we zitten in de auto en zijn onderweg naar het dorp Hahndorf.
Het dorp Hahndorf is in de 18e eeuw door Duitse immigranten gesticht en heeft nog steeds een Duitse uitstraling.
In het centrum is de Duitse stijl overal te zien, er worden Duitse delicatessen verkocht en er word Duitse muziek gedraaid.
Het oogt harmonieus en er hangt een gemoedelijke sfeer.
Voordat we door het centrum gaan wandelen stoppen we bij een aardbeienboerderij, waar we een kijkje gaan nemen.
Het is heerlijk weer en we besluiten om aardbeien te gaan plukken, voor $4 pp mag je aardbeien plukken, de gevulde bak met aardbeien wordt vervolgens afgewogen, je betaald $9 voor 1kg.
We steken de weg over waar de aardbeienvelden liggen, we gaan allebei uiterst geconcentreerd te werk en zoeken naar de grootste en meest rode aardbeien, Romano vraagt aan Jolien of dat ze er al eentje geproefd heeft.
Jolien aarzelt geen moment en plukt een mooie rode aardbei en stopt het in haar mond, het is alsof er honderd aardbeien exploderen in mijn mond, de smaakt is zo ongelooflijk zoet en puur, deze smaak zal je nooit proeven in Nederland.
Jolien heeft de smaak (letterlijk) te pakken en tussen het plukken door snoept ze van de aardbeien. Mmm hemels!
Al snel is de bak gevuld, we lopen terug naar de winkel en rekenen af, we hebben 1200gram en moeten $11 afrekenen, natuurlijk wel wat duurder dan dat je een bakje in de supermarkt koopt echter heb je daar niet zulke goede en lekkere als dat we hier hebben geplukt.
In de boerderijwinkel verkopen ze huisgemaakte producten zoals jam, saladedressing en verkopen ze leuke cadeautjes.
De boerderij is een familiebedrijf en straalt een bepaalde charme uit.
Het was een leuke ervaring en voor Jolien de eerste keer dat ze fruit heeft geplukt.
Na het plukken van de aardbeien rijden we naar het centrum toe, we parkeren de auto en zien achter ons de grote bus van de twee Australische vrouwen staan die we twee dagen geleden hebben ontmoet, wat een toeval!
We lopen door het centrum en komen later de twee vrouwen tegen, we lopen ze lachend tegemoet en wanneer ze ons zien schieten ze in de lach, ze hebben het nog over ons gehad en per toeval komen ze ons hier tegen! Daar moet een selfie op gemaakt worden, de ene vrouw haalt vlug haar iPad uit de bus en later wisselen we onze Facebook account uit.
We lunchen bij een klein bistro restaurant, na de lunch lopen we nog door het centrum waar we onder andere snoepwinkels, souvenirs winkels en boetiekjes binnenlopen.
We proeven heerlijke fudge en stukjes kaneeldonut.
Als de winkels gaan sluiten besluiten wij om ook maar weer eens op te stappen, we rijden richting een free campground.
Eenmaal aangekomen zien we dat de free campground pal naast de snelweg ligt en niet uitnodigend eruit ziet.
We besluiten iets verder te rijden waar we een camping tegen komen, we betalen $28 voor twee personen, de camping heeft een zwembad, een groot toiletgebouw, een grote en luxe buitenkeuken en een wasserette.
Jolien besluit om eerst de was te gaan doen, als de was gedaan is eten we noedels, we zitten nog vol van de lunch van vanmiddag.
s'Avonds kijken we een Australische misdaadserie op de grote flatscreen televisie wat in de keuken hangt.
De dag sluiten we af met aardbeien.

2 februari
De regen komt met bakken uit de lucht vallen, we hadden op het weerbericht al gezien dat het vandaag zou gaan regenen.
We staan rond negen uur op en gaan douchen.
Aan het begin van de middag komen we aan in het dorpje Birdwood waar we het nationaal motormuseum gaan bezoeken.
De verzameling auto's en motoren zijn voor 40% uit een particulieren collectie en 60% van de overheid.
Het is een groot museum met veel mooie oude en nieuwe auto's. Romano is helemaal in zijn nopjes.
Buiten ligt er een oude garage en een schuur waar een aantal auto's staan te verpieteren. Iedere jaar in september rijden oude auto's vanuit Adelaide naar Birdwood, op deze dag komen veel mensen op de parade af en mag je in de auto's zitten.
De middag vliegt voorbij, na het museum drinken we in het centrum een kop thee en een kop cappuccino.
Aan het einde van de middag stappen we weer de auto in en rijden richting een free campground.
Het is inmiddels opgehouden met regenen, gedurende de hele ochtend en middag heeft het hard geregend, wat erg uitzonderlijk is in de droge staat South Australia.
Pfff net wat wij besteld hebben.. maar niet heus.

3 februari
We ontbijten met de laatste aardbeien, ze smaken nog steeds goed.
Aan het einde van de middag rijden we naar een wijngaard wat in de buurt ligt, we proeven hier verschillende soorten wijn, een zoete witte gevolgd door een Italiaanse lichte rode wijn en als afsluiter een Italiaanse donkere rode wijn.
Onder het proeven krijgen we veel informatie over de wijngaard, de soorten druiven, het groeiproces, het suikergehalte in de druiven tot de invloeden van de weersomstandigheden.
Adelaide en Adelaide Hills staan bekend om de wijnvelden en wijnproeverijen.
In deze streek genaamd Langhorne Creek, is de oudste wijngaard 150 jaar oud en de wijnranken komen oorspronkelijk uit Italië.
Na het wijnproeven rijden we verder naar het stadje Stirling, het is zonnig met een temperatuur van 22 graden. We rijden langs de wijnvelden en zien her en der koeien grazen en fruitbomen staan.
Aangekomen in het stadje lopen we rond en stoppen bij een bakkerij, hier drinken we thee.
Rond vijf uur besluiten we om te vertrekken, de winkels gaan sluiten en we moeten nog ruim 40min rijden, we rijden naar dezelfde plaats waar we afgelopen nacht ook hebben gestaan.
We ontmoeten een Frans stel en een Duitse jongen, we hebben een leuk gesprek.
De wind komt opzetten en Jolien besluit om in de auto een boek te gaan lezen, het is buiten aardedonker. Romano komt mij vrijwel direct alweer storen en verteld dat er een possum loopt, (soort wasbeertje)ik haast mij uit de auto en schijn met mijn lampje op het beestje en maak een paar foto's, dit beestje is totaal niet schuw en na even rond gesnuffeld te hebben springt hij weer de boom in en klimt vliegensvlug naar boven.

4 februari
We staan vroeg op en rijden naar Adelaide, we gaan het centrum van Adelaide bezoeken. Het is nog ruim één uur rijden, we komen om kwart over negen in Adelaide aan en rijden een parkeergarage in, we zoeken ons kapot naar een vrije parkeerplek, op de vierde verdieping vinden we een vrij plekje. Het is inmiddels tien over half tien, dat houdt in dat we niet meer op tijd zijn voor de free guide tour wat vanuit het VVV kantoor vertrekt. Dan maar geen rondleiding. We halen een plattegrond bij het VVV kantoor en besluiten om eerst Eem kop koffie te gaan drinken, de zon komt door en het is rond de 24 graden, na de koffie lopen we de drukke en brede hoofdstraat over, er staan een aantal straatartiesten en we duiken af en toe een winkel in.
We verkennen de stad door in de gratis bus te stappen, en stappen als eerste bij de markthallen uit, hier staan allerlei kraampjes met verse producten zoals vlees, vis, groente, fruit, brood, olijven, kaas, wijn en nog veel meer.
Het water loopt in onze mond terwijl wij over de overdekte markt lopen, we kopen vers brood, olijven, zongedroogde tomaten, tapenade van zongedroogde tomaten en verse Italiaanse ham. Vervolgens lopen we naar buiten het park in en beleggen rijkelijk onze broodjes, mmm heerlijk.
Hierna lopen we door een aantal overdekte winkelcentrums en komen weer uit in de hoofdstraat.
Het is na zessen als we naar de parkeergarage lopen, we zien aan de overkant van de weg een demonstratie.
We stoppen de parkeerkaart in de betaalautomaat en wachten het bedrag af, $15 voor ruim negen uur parkeren. Oké dat valt nog mee.
We rijden naar de westkust van Adelaide naar een camping, we betalen $42 per nacht, vanwege weekendtoeslag ligt het bedrag iets hoger. We hebben voor twee nachten geboekt.
Het is een luxe en kindvriendelijke camping, ondanks dat de scholen weer begonnen zijn zien we nog veel kinderen.
We hebben een mooie plek vlakbij het toiletgebouw.
In de openbare keuken komen we een Nederlands echtpaar tegen die één maand aan het reizen zijn, we raken aan de praat, Romano krijgt een aantal boeken als het echtpaar afscheid neemt. Er zitten twee Baantjer boeken tussen, het lijkt hem wel wat.
s'Avonds tref ik Romano lezend in de auto aan, hij is uiterst geconcentreerd uit één van de Baantjer boeken aan het lezen.

5 februari
Allereerst Sandra van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Vandaag hebben we een relaxte dag. Het is lekker weer, we draaien twee wassen en gaan boodschappen doen.
Als we geluncht hebben strijken we neer bij het zwembad waar we de rest van de dag doorbrengen.
Op de camping hebben we beide een vakantiegevoel en komen goed tot rust, je zou het niet zeggen maar het reizen is vermoeiend.
s'Avonds ontmoet Romano een ander Nederlands echtpaar en omdat ze morgen vertrekken geven ze ons al het voedsel wat ze niet mee kunnen nemen, we bedanken hen voor het voedselpakket.

Reisgroeten en voor de limbo's fijne vasteloavend,